قوانین حقوقی

کلاهبرداری ارز دیجیتال

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال

ارز دیجیتال نوعی ارز است که در کیف پول دیجیتال ذخیره می شود و مالک می تواند با انتقال آن به حساب بانکی، ارز را به پول نقد تبدیل کند. ارز دیجیتال از بلاک چین برای تأیید استفاده می کند و از طریق مؤسسات مالی اجرا نمی شود، بنابراین بازیابی از سرقت دشوارتر است. امروزه با داغ شدن بازار ارزهای دیجیتال شاهد کلاه برداری های زیادی در این بازار هستیم. از علل مهم کلاهبرداری در این بازار میتوانیم به دو مورد ناآگاهی مردم و نداشتن دانش کافی در این زمینه و از سوی دیگر سودهای کلان وسوسه انگیز در این بازار اشاره کنیم. در واقع سارقان از این دو مورد سوءاستفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری و فریب کاربران میکنند. در این مقاله سعی میکنیم شما را با روش های گوناگون کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال آشنا کنیم. تنها راه به دام نیفتادن در این مهلکه بالابردن دانش خود و شناخت راه های گوناگون کلاهبرداری ارز دیجیتال میباشد. در اینجا برخی از روش های کلاهبرداری رایج با ارز دیجیتال را که باید مراقب آنها باشیم را برای شما بیان میکنیم.

انواع روش های کلاه برداری ارز دیجیتال

به دلیل گستردگی و تنوع زیاد این بازار، روش های تقلب نیز در این بازار متنوع و گسترده است. بعضی از این روش ها عمومیت دارد و بعضی از آنها مخصوص منطقه ی خاصی است. در اینجا به رایج ترین این روشها اشاره میکنیم.

کلاهبرداری فیشینگ :

کلاهبرداری های فیشینگ مدتی است که وجود داشته اما هنوز هم رایج هستند. کلاهبرداران ایمیل هایی با لینک های مخرب به یک وب سایت جعلی ارسال می کنند تا اطلاعات شخصی مانند اطلاعات کلید کیف پول ارزهای دیجیتال را جمع آوری کنند.در این روش کلاهبرداران با ایجاد کیف پول های تقلبی و یا سایت های جعلی اطلاعات مهم کاربران را میدزدند. برای مثال با دستکاری در دامنه ی یک سایت معتبر و با جابجائی یک حرف به صورتیکه کاربر متوجه نمیشود و اقدام به تراکنش در آن سایت میکند و از این طریق به دام کلاه برداران می افتد.

کلاه برداری طرح پونزی یا هرمی :

طرح پونزی یا شبکه ای مانند گلد کوئست با جذب سرمایه گزاران جدید سرمایه گزاران قدیمی پول و یا ارز دیجیتال دریافت میکنند و از این طریق کسانی که در راس این هرم قرار دارند به ثروت میرسند. در این روش فرد ، با نشان دادن دستگاه استخراج رمز ارز و یا نشان دادن کیف پول و موجودی آن ، افراد را برای سرمایه گذاری ترغیب میکند.

این روشها با دادن وعده های سود های کلان و سرمایه گذاری در بورس های بزرگ دنیا افراد را وسوسه میکنند و با جذب سرمایه ی افراد جدید سود افراد قدیمی مجموعه ، پرداخت میشود و این کار تا زمانی ادامه پیدا میکند که امکان حفظ شبکه وجود نداشته باشد. فریب اصلی این طرح ها ، دادن وعده های سود های تضمینی است. توقیف خودرو به علت کشف حجاب

کلاهبرداری از طریق سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

در طرح‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، کلاهبرداران با سرمایه‌گذارانی که ادعا می‌کنند «مدیران سرمایه‌گذاری» کارکشته هستند، تماس می‌گیرند. به عنوان بخشی از این طرح، به اصطلاح مدیران سرمایه‌گذاری ادعا می‌کنند که میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به دست آورده‌اند و به قربانیان خود قول می‌دهند که با سرمایه‌گذاری درآمد کسب کنند.

برای شروع، کلاهبرداران هزینه اولیه را درخواست می کنند. سپس، به جای کسب درآمد، کلاهبرداران به سادگی هزینه های اولیه را می دزدند. کلاهبرداران همچنین ممکن است اطلاعات هویتی شخصی را درخواست کنند و ادعا کنند که برای انتقال یا واریز وجوه است و بنابراین به ارز رمزنگاری شده یک شخص دسترسی پیدا می کنند.

نوع دیگری از کلاهبرداری سرمایه گذاری شامل استفاده از تأییدیه های جعلی افراد مشهور است. کلاهبرداران عکس‌های واقعی می‌گیرند و آن‌ها را به حساب‌ها، آگهی‌ها یا مقاله‌های جعلی تحمیل می‌کنند تا اینطور به نظر برسد که گویی سلبریتی در حال ترویج سود مالی زیادی از سرمایه‌گذاری است. شرایط قانونی فرزند خواندگی

کلاه برداری از طریق استخراج ابری

این روش با تبلیغاتی با عنوان «سرمایه گذاری در استخراج بیت کوین »، «استخراج ابری »،« استخراج بدون نیاز به خرید دستگاه »افراد را به سرمایه گذاری در این روش وسوسه میکنند. در این روش معمولا فرد با عضویت در یک سایت و یا کانال تلگرامی ، به اندازه ی بودجه ی خود ، در این طرح سرمایه گذاری میکند.  فرد قربانی گمان میکند بابت استخراج رمز ارز و یا خرید دستگاه سرمایه گذاری میکند در حالیکه خبری از استخراج نیست.

در این روش شرکت کلاه بردار سقف خاصی از سرمایه گذاری را برای برداشت سود تعیین میکنند و تا وقتی که سرمایه ی شما به آن مقدار نرسد شما حق برداشت ندارید. از آنجائیکه شما میبینید با مبالغ کم نیز به حساب شما سود واریز میشود. همین امر شما را وسوسه میکند که سرمایه ی اولیه ی خود را افزایش دهید. غافل از اینکه در موقع برداشت ، سیستم با برنامه ریزی از قبل تعیین شده ، اخطار خرید از ربات را میدهد و ربات نیز دچار خطا میشود و عدم برداشت کاملا عادی به نظر میرسد. در این حال سرمایه شما به تاراج میرود.

ایجاد صرافی و کیف پول های تقلبی برای کلاهبرداری

کلاهبرداری ارزهای دیجیتالدر بسیاری از موارد کلاهبرداران با ایجاد یک سایت تقلبی و جا دادن آن به عنوان صرافی با تبلیغاتی نظیر کارمزد صفر و یا عدم نیاز به احراز هویت سعی در جذب افراد ناآگاه میکنند. آنها همچنین با ایجاد کیف پول های جعلی و درگاه های پرداخت اقدام به سرقت اطلاعات و سرمایه ی افراد میکنند. در این روش معمولا از عنوان سایت ها و کیف پولهای خوشنام سوءاستفاده میکنند. و با جعل آنها دارائی موجود در آنها که توسط کاربران ناآگاه که به اشتباه دارائی خود را به این کیف پول ها واریز میکنند را سرقت میکنند.

کلاهبرداری از طریق فروش توکن های بی ارزش

از دیگر روشهای کلاه برداری ارزهای دیجیتال فروش توکن های فاقد اعتبار است. توکن ها فاقد بلاک چین مستقل هستند و تا زمانی که نتوانند در بستر مناسبی برای تبدیل به ارزهای دیجیتال قرار گیرند فاقد ارزش و اعتبار هستند. بسیاری از کلاه برداران با دادن وعده و وعیدهای بی اساس تبلیغ در جهت فروش این توکن های بی ارزش میکنند. بسیاری از افراد ناآگاه با تصور اینکه پول خود را برای یک توکن آینده دار سرمایه گذاری کرده اند در دام این کلاه برداران می افتند.

در این حالت افراد سودجو با تبلیغات گسترده و فریبنده در جهت خرید این توکنها باعث پامپ این توکن ها میشوند و تا مدتی به این کار ادامه میدهند تا افراد بیشتری با دیدن پامپ توکن مایل به خرید این توکن شوند. پس از مدتی که سود زیادی از این راه کردند تمام این توکنها را میفروشند و به این ترتیب دامپ اتفاق می افتد. و پس از مدتی شاهد از بین رفتن توکن میشویم.

اعطای ارز دیجیتال در رسانه های اجتماعی

پست های تقلبی زیادی در رسانه های اجتماعی وجود دارد که نوید بخش اعطای ارز دیجیتال را می دهد. برخی از این کلاهبرداری‌ها همچنین شامل حساب‌های سلبریتی جعلی هستند که این هدایا را برای جذب افراد تبلیغ می‌کنند. برای مثال در زیر بسیاری از این پست ها و یا توئیت ها نوید این را میدهند که اگر مثلا دو تا بیت کوین به این حساب واریز کنی دو برابر آن را دریافت میکنی. و چند نفر دیگر نیز به دروغ آن را لایک میکنند و این وعده را واقعی جلوه میدهند.با این حال، زمانی که شخصی روی هدیه کلیک می‌کند، به یک سایت تقلبی منتقل می‌شود و درخواست تأیید برای دریافت ارز دیجیتال می‌کند. فرآیند تأیید شامل پرداختی برای اثبات قانونی بودن حساب است. اجتماع و تبانی علیه نظام بدین ترتیب قربانی در دام این کلاهبرداری می افتد و هم پول خود را از دست میدهد و هم ممکن است اطلاعات محرمانه او به سرقت رود.-

تیم های پشتیبانی ارز دیجیتال

یکی دیگر از راههای کلاه برداری از طریق تیم های پشتیبانی تقلبی است که اطلاعات محرمانه افراد و اطلاعات مربوط به کیف پول و ارزهای دیجیتال را از افراد میگیرند. زمانی که فرد در مورد رمز ارز و یا کیف پول خود دچار مشکلی میشود این افراد وارد عمل میشوند. ترفند آنها در این مورد این است که برای برطرف کردن یک سری از مشکلات مربوط به رمز ارز باید دسترسی به اطلاعات افراد داشته باشند تا بتوانند مانع از بروز مشکل شوند. در صورتیکه هیچگاه تیم های پشتیبانی واقعی با سرمایه گذاران مستقیما تماس نمیگیرند و نیازی به داشتن اطلاعات سری افراد ندارند.

استخراج ارزهای دیجیتال با رایانه و گوشی موبایل

باید بدانید استخراج ارزهای دیجیتال به این سادگی و راحتی نمی باشد. اگر با تبلیغاتی نظیر استخراج ارزهای دیجیتال با موبایل و کامپیوترهای خانگی روبرو شدید. بدانید فریبی بیش نیست فقط برای اینکه سرمایه شما را تصاحب کنند.

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

نرم افزارهای تقلبی کیف پول

بسیاری از نرم افزارهای تقلبی توسط افراد سودجو طراحی میشود و حتی ممکن است در بازارهای رسمی نیز موجود باشد. در این حالت افراد با جستجوی یک کیف پول معتبر ممکن است به یکی از این کیف پول های تقلبی و جعلی راهنمائی شوند. پس از ورود به این نرم افزار و واریز رمز ارزها ، دارائی شما به کیف پول کلاه بردار منتقل میشود و شما دیگر امکان برداشت نخواهید داشت.

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال با هانی پات

هانی پات یا خمره عسل زمانی اتفاق می افتد که یک هکر یک سیستم جعلی دیجیتال طراحی میکند و یک سری آدرس مربوط به یک کیف پول را در ان قرار میدهد. اگر فردی دیگر وسوسه شود که موجودی این کیف پول را سرقت کند. مجبور است ابتدا مقداری رمز ارز واریز کند تا اجازه ی برداشت داشته باشد. پس از اینکه مقدار رمز ارز را واریز کرد سیستم طوری طراحی شده که امکان برداشت را به او نمیدهد. و آن مقدار رمز ارز منتقل شده به کیف پول به هکر اولی میرسد. تصادف جرحی

علائم هشدار در مورد کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

چگونه از بیت کوین و ارز دیجیتال محافظت کنیم؟

برای محافظت در برابر کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال ، در اینجا برخی از علائم هشدار را بیان میکنیم.

  • وعده سودهای کلان یا دوبرابر کردن سرمایه
  • فقط پذیرش ارز دیجیتال به عنوان پرداخت
  • غلط املایی و اشتباهات گرامری در ایمیل ها، پست های رسانه های اجتماعی یا هر پلتفرم دیگر
  • تاکتیک های مانند اخاذی یا باج گیری
  • وعده پول رایگان
  • اینفلوئنسرهای جعلی یا تأییدیه های افراد مشهور که به نظر نامناسب به نظر می رسد.

مراقبت از ارزهای دیجیتال

با تمرین عادات امنیتی دیجیتال خوب مانند رمزهای عبور قوی ، استفاده از اتصالات ایمن یا VPN و انتخاب فضای ذخیره سازی ایمن، کیف پول های دیجیتال را در برابر کلاهبرداران محافظت کنید. دو نوع کیف پول وجود دارد: دیجیتال و سخت افزار. کیف پول های دیجیتال به صورت آنلاین میزبانی می شوند و میزان هک شدن آنها بیشتر است. کیف پول های سخت افزاری اطلاعاتی مانند کیف پول و کلیدهای ارزهای دیجیتال را به صورت آفلاین در یک دستگاه ذخیره می کنند.

ارز دیجیتال توسط هیچ شرکت بیمه ای  بیمه نشده است، بنابراین ایمن نگه داشتن آن حیاتی است. هرگز کلیدهای کیف پول یا کدهای دسترسی را به کسی ندهید.

مجازات کلاه برداری ارز دیجیتال

با توجه به اینکه ارز دیجیتال یک نوع پول مجازی میباشد و حالت فیزیکی ندارد کلاهبرداری در این زمینه جزو جرایم سایبری محسوب میشود. مجازات رایانه ای بر اساس ماده 741 قانون مجازات اسلامی به این صورت تعریف شده است:

«هر کس به طور غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن ، تغییر ، محو ، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه ، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند. علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از 50 میلیون ریال تا 250 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

در واقع در کلاه برداری های اینترنتی ، این شخص نیست که فریب میخورد بلکه کل سیستم اینترنتی فریب میخورد. شخص مجرم با دستکاری در سیستم های مربوط به ارز دیجیتال ، باعث اختلال در کیف پول ارز دیجیتال میشود و میتواند دارائی فرد قربانی را به کیف پول خود منتقل کند.

بسیاری از اوقات جرم فقط یک کلاهبرداری ساده است و فقط یک شخص فریب خورده و لی ابزار اغفال او در بستر اینترنت و مربوط به حوزه رمز ارز بوده و جزو کلاهبرداری ارز دیجیتال محسوب میشود.

بهترین وکیل برای شکایت کلاهبرداری ارز دیجیتال

 

برای آشنائی در مورد نحوه شکایت ارزهای دیجیتال و چگونگی پیگیری شکایت در این زمینه بهتر است با یک وکیل خوب و کار کشته در این زمینه مشورت کنید. وکیل ارز دیجیتال باید خودش دارای کیف پول ارز دیجیتال باشد و به تمام پیچیدگیهای این حوزه آشنائی کافی داشته باشد. بدون شک تخصص و مهارت یک وکیل ارز دیجیتال میتواند راه رسیدن شما به مطالبات ارزی را کوتاه تر کند.

در مجموعه ی آقای وکیل شما میتوانید با بهره گیری از تخصص بهترین وکیل ارز دیجیتال ، امیدوار باشید که در زمان مناسب میتوانید به دارائی به یغما رفته ی خود برسید. و مجرم و یا مجرمین را به مراجع قانونی تحویل دهید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با موسسه در تماس باشید و از مشاوره رایگان در این زمینه بهره مند شوید.

نحوه تنظیم شکایت برای کلاهبرداری ارز دیجیتال

تنظیم شکایت ارزهای دیجیتال به دو صورت امکان پذیر است. شکایت یا از صرافی میباشد و یا از افراد فروشنده ارز دیجیتال.

شکایت یکی به روش حقوقی و دیگری به روش کیفری انجام میگیرد. روش حقوقی از طریق ارائه دادخواست و در روش کیفری از طریق شکوائیه یا شکایت انجام میشود.

روش حقوقی : مثلا اگر شخص پولی بابت خرید رمز ارز به صرافی پرداخت کرده ولی رمز ارزی دریافت نکرده ، موظف است وجه دریافتی را به شخص مسترد کند. در غیر اینصورت شخص میتواند با تنظیم دادخواست حقوقی خواهان استرداد وجه از صرافی شود.

روش کیفری : اگر صرافی یا افرادی با اقدامات فریبکارانه اقدام به گرفتن پول افراد کنند شخص میتواند به دادسرا مراجعه کند. و شکایت خود را علیه کلاهبرداران تنظیم کند. دادسرا معمولا شکایت را به پلیس فتا ارجاع میدهد. در چنین مواقعی حضور یک وکیل مجرب ارز دیجیتال میتواند تا حدود زیادی نگرانی های افراد را در این زمینه برطرف کند. و کمک بزرگی در روند تسریع پرونده قضائی انجام دهد.

نمونه ی شکوائیه :

سلام‌علیکم؛ احتراماً اینجانب/ به وکالت از آقای / خانم ………………………. به استحضار می‌رساند: موکل با خرید ارز دیجیتال از طریق فضای مجازی مبلغ ریال طی فیش به‌حساب موجود در سایت در وجه مشتکی‌عنه واریز نمود. پس از دریافت کدهای ارز دیجیتال متوجه نامعتبر بودن کدها و متواری شدن صاحب حساب شده است.

جمع بندی

از آنجائی که حوزه رمز ارز ها بازاری نوین میباشد و دارای جذابیتهای زیادی برای معامله گران میباشد. نیاز است که اگر میخواهیم وارد این حوزه شویم دانش خود را بالا ببریم. در غیر اینصورت یا دچار ضرر و زیان های زیادی به دلیل نداشتن دانش کافی برای معامله میشویم. و یا گرفتار کلاهبرداران این بازار شده و از این طریق دچار خسارات زیادی میشویم. اگر خدای ناکرده دچار کلاهبرداران ارز دیجیتال شدید از شکایت و پیگیری آن نا امید نشوید. و با پیدا کردن یک وکیل دلسوز و آگاه سعی کنید پرونده خود را به انجام برسانید. امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید با احتیاط و اطلاعات بیشتر وارد این بازار شوید. و راهکارهای مناسب را برای حفظ و امنیت سرمایه ی خود به کار ببندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *