قوانین کیفری

توقیف خودرو به علت کشف حجاب

توقیف خودرو به علت کشف حجاب

توقیف خودرو به علت کشف حجاب

توقیف خودرو به علت کشف حجاب | شاید برایتان جالب باشد که در ابتدای انقلاب هیچ قانونی برای حجاب اجباری وجود نداشت. و زنان این ازادی را داشتند که پوشش خود را انتخاب کنند. پس از مدتی زنانی که در ادارات بدون حجاب کار میکردند تذکر حجاب گرفتند. و سرانجام در سال 1362 با تصویب قانون مجازات اسلامی در مجلس شورای اسلامی ، تمامی بانوان مجبور و ملزم به رعایت حجاب شرعی شدند. در ابتدا عدم رعایت حجاب با حبس از 10 روز تا دو ماه و یا 74 ضربه شلاق همراه بود. اما پس از مدتی این مجازات به پرداخت جریمه نقدی تبدیل شد.

بر اساس آنچه که در این قانون وجود دارد مکانهائی که در انظار عموم قرار دارند جزو حریم شخصی حساب نمیشوند. یکی از این مکانهای عمومی که رعایت حجاب در آن اجباری است خودرو میباشد. کشف حجاب اگر در خودرو صورت گیرد چه توسط راننده و چه توسط دیگر سرنشینان برای اولین بار فقط اخطاریه و تذکر به همراه دارد. در صورت عدم توجه به اخطاریه و هشدارها خودرو توسط پلیس امنیت اخلاقی توقیف میشود. با ابزار نیوز از مهم ترین اخبار و قوانین روز کشور باخبر شوید.

توقیف خودرو به علت کشف حجاب و ترخیص آن از پارکینگ قوانینی دارد که در این مقاله به آن میپردازیم. جهت آشنائی با این قوانین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

جریمه کشف حجاب در خودرو

همانطور که گفتیم کشف حجاب در ایران جرم محسوب میشود و ارتکاب این جرم در خودرو ضمانت اجرائی دارد.

  • اگر برای بار اول این جرم صورت گیرد پلیس امنیت اخلاقی به یک پیامک اخطاریه و تذکر به راننده ماشین در خصوص رعایت حجاب اسلامی بسنده میکند.
  • اگر برای بار دوم کشف حجاب در خودرو صورت گیرد خودروی مذکور به صورت الکترونیک یا سیستمی توقیف میشود. توقیف سیستمی خودرو به معنای منع تردد و منع هر گونه اقدامات اداری نقل و انتقال خودرو به مدت مقرر 15 روز میباشد. در این مدت لازم است که جریمه های خودرو و بیمه ماشین پرداخت شود.
  • برای بار سوم اگر کشف حجاب صورت گیرد. پس از ارسال سومین پیامک از طرف پلیس در خصوص عدم توجه به رعایت حجاب در خودرو به مدت 7 روز خودرو توقیف میشود و منع تردد دارد. در این مرحله از فرد خاطی خواسته میشود که منتظر تماس ماموران پلیس باشد. پس از تماس تلفنی پلیس با فرد خاطی دو راه به او پیشنهاد میشود. یکی انتقال خودرو به پارکینگ پلیس و دیگری توقیف خودرو در پارکینگ منزل شخص به همراه قفل چرخ هوشمند. در صورت پذیرش مورد اول خودرو به پارکینگ پلیس منتقل میشود. و پس از گذشت یک هفته شخص میتواند با در دست داشتن قبض پارکینگ و پس از طی مراحل ترخیصی خودرو ، خودرو را از توقیف در آورد.

چگونگی ثبت کشف حجاب در خودرو در سال 1402

کشف حجاب در خودرو در سال 1402 توسط سامانه های هوشمند پلیس راهنمائی رانندگی و یا ماموران نامحسوس پلیس فراجا صورت میگیرد. پس از ثبت این جرم توسط ماموران خدوم و یا سامانه های هوشمند شماره پلاک خودرو به پلیس راهنمائی رانندگی و پلیس امنیت اخلاقی گزارش داده میشود. پس از آن پیامکی مبنی بر کشف حجاب در خودرو به راننده ارسال میشود. راننده موظف است پس از دریافت پیامک سریعا به اداره پلیس مراجعه کند. و تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار مجدد این جرم دهد. پس از دریافت ابلاغیه از طرف پلیس راننده نمیتواند منکر دریافت پیامک یا ابلاغیه شود. پیگیری کلاه برداری از طریق ارز های دیجیتال

مفهوم کدهای تخلف پلیس امنیت اخلاقی 

اگر در پیام دریافتی از پلیس امنیت اخلاقی به کدهای تخلف برخوردید بهتر است در اولین فرصت به مراکز امنیت اخلاقی مراجعه کنید. در اینجا معنای این کدهای تخلف را بیان میکنیم:

  1. کد تخلف 14 ، 15 : این کد مربوط به بدحجابی یا بی حجابی داخل خودرو است.
  2. کد تخلف 16 : این کد مربوط به پوشش نامناسب و روابط نامشروع داخل خودرو است.
  3. کد تخلف 17 : این کد مربوط به داشتن حیوانات خانگی مانند سگ در داخل خودرو و یا ایجاد الودگی صوتی میباشد.
  4. کد تخلف 18 : این کد مربوط به دور دور کردن با ماشین است.
  5. کد تخلف 33 و 35 : این کد مربوط به روزه خواری یا استعمال دخانیات در ماه رمضان میباشد.

مجازات کلی کشف حجاب در خودرو در سال ۱۴۰۲ 

همانطور که گفتیم کشف حجاب در خودرو به عنوان جرم شناخته میشود. و به علت اینکه خودرو حریم خصوصی محسوب نمیشود مشمول قانون مجازات میشود. بدین ترتیب که ابتدا پیامکهای اخطار توسط پلیس راهنمائی رانندگی برای راننده ارسال میشود. اگر مالک خودرو به این پیامکها ترتیب اثر ندهد. باید منتظر عواقبی چون حضور در مرکز امنیت اخلاقی و امضای تعهدنامه کتبی و توقیف خودرو به مدت 7 تا 15 روز باشد.

در صورتیکه راننده اعتنائی به پیامکهای اخطار نکند و در مرکز پلیس امنیت اخلاقی حضور پیدا نکند. پلیس میتواند آدرس راننده را از اطلاعات موجود در سیستم پیدا کند و اقدام به توقیف خودرو کند. در صورتیکه ادرس تغییر کرده باشد سابقه جرائم در سیستم محفوظ میماند و اگر راننده اقدام به فروش یا نقل و انتقال خودرو بگیرد. با توجه به استعلامات سیستمی ، پلیس میتواند آدرس راپیدا کند و با فرد خاطی برخورد قانونی کند. اما امروزه با وجود سیستمهای هوشمند ثبت و بررسی تخلفات و توقیف خودرو به صورت الکترونیک انجام میشود. شرایط قانونی فرزند خواندگی

مراحل توقیف خودرو به علت بی حجابی

اگر کشف حجاب برای اولین بار ثبت شده باشد ابتدا یک پیامک اخطار برای راننده خودرو مذکور می آید. در این مرحله خبری از توقیف خودرو نیست. در صورت ارتکاب جرم برای بار دوم پیامک اخطار از طرف پلیس امنیت اخلاقی برای مالک خودرو می اید که حاوی کد تخلف میباشد. این بار خودرو توقیف سیستمی و الکترونیک میشود. اگر پس از پیامک دوم راننده برای تعهد به مرکز پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نکند. پیامک سوم برای راننده ارسال میشود. در این مرحله خودرو به مدت 7 روز توقیف میشود. که یا به پارکینگ پلیس منتقل میشود و یا در پارکینگ منزل با قفل چرخ هوشمند توقیف میشود.

توقیف سیستمی خودرو چیست ؟

توقیف خودرو به علت کشف حجاب

توقیف سیستمی خودرو بعد از پیامک دوم صورت میگیرد و به معنای منع تردد و منع تمام اقدامات اداری خودرو به منظور فروش و نقل و انتقال ان میباشد. مدت توقیف سیستمی به مدت 15 روز میباشد و اگر طی این مدت کشف حجاب در خودرو صورت نگیرد خودرو از توقیفی در می آید. البته در این مرحله راننده مجبور است تمام خلافی خودرو را تسویه کند. برای دریافت مشاوره و اطلاعات کامل راجب توقیف خودرو به علت کشف حجاب و رفع توقیفی میتوانید از قسمت رزرو ، نوبت دریافت کنید و از اقای وکیل بهترین مشاوره را دریافت نمایید.

ترخیص خودرو از پارکینگ و رفع توقیفی به علت کشف حجاب

پس از پایان مدت توقیفی خودرو راننده میتواند به همرا مدارک شناسائی خود و مدارک ماشین مانند پرداخت خلافی خودرو و معاینه فنی و بیمه به اداره پلیس مراجعه کند و پس از پرداخت هزینه پارکینگ ، خودرو را ترخیص کند. در واقع هزینه پارکینگ به عنوان بخشی از جریمه برای راننده در نظر گرفته میشود. به همراه نداشتن هر کدام از این مدارک منجر به تعویق ترخیص خودرو میشود. در ضمن راننده باید تعهد کتبی مبنی بر عدم ارتکاب مجدد جرم نیز بدهد. پس از گذراندن مراحل فوق ، خودرو از توقیف در می آید. لازم است که به پلاک زوج و فرد توجه کنیم چرا که رسیدگی پرونده بر اساس شماره پلاک خودرو در روزهای زوج یا فرد انجام میگیرد. شکایت از قاضی پرونده

چنانچه در موضوع توقیف خودرو به دلیل کشف حجاب و رفع توقیفی خودرو نیاز به مشاوره دارید کلیک کنید.

اعتراض به پیامک کشف حجاب

<yoastmark https://mrvakil.net/wp-content/uploads/2023/06/شروع-دوباره-ارسال-پیامک-کشف-حجاب-به-مالکان-خودرو.jpg 680w, https://mrvakil.net/wp-content/uploads/2023/06/شروع-دوباره-ارسال-پیامک-کشف-حجاب-به-مالکان-خودرو-300x168.jpg 300w, https://mrvakil.net/wp-content/uploads/2023/06/شروع-دوباره-ارسال-پیامک-کشف-حجاب-به-مالکان-خودرو-150x84.jpg 150w

آیا میتوان به پیامک کشف حجاب اعتراض کرد؟

اگر میخواهید به هر دلیلی به پیامک کشف حجاب اعتراض کنید باید بدانید که در زیر پیامکی که به شما ارسال میشود لینکی وجود دارد که از طریق آن میتوانید به پیامک کشف حجاب اعتراض کنید. البته طبق گفته یه پلیس فراجا فقط بعد از ارسال اولین پیامک اخطار امکان اعتراض وجود دارد ( اگره که فکر میکنید این پیامک به اشتباه برای شما ارسال شده است پیشنهاد میکنیم که حتما نسبت به اعتراض به پیامک کشف حجاب اقدام کنید.) و در صورت تکرار مجدد کشف حجاب و دریافت دومین پیامک خودرو به صورت سیستمی توقیف میشود. برای پیگیری و اعتراض به صورت حضوری میتوانید به کلانتری یا مرکز پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود بروید و فرم اعتراض را پر کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و بهترین روش پیگیری حکم توقیف خودرو به علت کشف حجاب یا بهترین وکیل اصفهان در ارتباط باشید.

نکات مهم در خصوص قوانین کشف حجاب در خودرو در سال 1402

با توجه به سختگیریهای جدید در خصوص حجاب زنان علاوه بر مقرراتی که قبلا در مورد کشف حجاب وجود داشت موارد جدیدی نیز به آنها اضافه شده که عبارتند از:

  • رانندگان تاکسی سرویس در قبال کشف حجاب مسافران خود مسئولند بدین معنی که مسئولیت عدم رعایت حجاب مسافر متوجه راننده سرویس بوده و در صورت رویت کشف حجاب توسط دوربینها و یا پلیس ، پیامک کشف حجاب برای آنان ارسال میشود.
  • طبق قوانین حکومتی ، کشف حجاب علاوه بر اینکه جرم محسوب میشود از سوی پلیس راهنمائی رانندگی تخلف نیز محسوب میشود.
  • شماره تلفن افرادی که جرائم کشف حجاب را گزارش میدهند به هیچ وجه قابل شناسائی و پیگیری نمیباشد.
  • در صورت دریافت کد تخلف کشف حجاب در خودرو حتی الامکان از سفرهای بین شهری خودداری کنید چون امکان توقیف خودرو در آن شهر وجود دارد.
  • شخصی که مرتکب کشف حجاب شده میتواند از طریق وکیل قانونی خود پیگیر امور مربوط به توقیف خودرو باشد.
  • در صورتیکه خودروی خود را بدون انجام مراحل تعویض پلاک منتقل کردید و مالکان جدید خودرو مرتکب کشف حجاب شدند عواقب آن متوجه شخص شما به عنوان مالک اصلی خودرو میباشد.
  • هنگام ترخیص خودرو از پارکینگ پلیس حتما به زوج و فرد بودن پلاک ماشین و مطابقت آن با روز مراجعه خود توجه کنید.

آیا خودرو حریم خصوصی محسوب میشود؟

بر طبق تبصره ماده 5 قانون حمایت از آمرین معروف و ناهیان منکر « اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار میگیرند، مانند قسمت های مشترک آپارتمانها، هتل ها ، بیمارستانها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.» توقیف خودرو به علت کشف حجاب

بنابراین طبق این ماده هر گونه عمل منافی عفت مانند کشف حجاب و یا ایجاد آلودگی صوتی جرم محسوب میشود و توسط دوربینهای ثبت تخلف و یا ماموران نامحسوسی که در سطح شهر هستند ثبت و ضبط میشود. و شماره پلاک خودرو شناسائی میشود و توسط پلیس امنیت اخلاقی پیامک برای مالک خودرو ارسال میشود. مالک خودرو موظف است طی مدتی مقرر به مرکز امنیت اخلاقی مراجعه و تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار کشف حجاب بدهد. نکته ای که حائز اهمیت است این است که تا دوهفته پس از ثبت جرم فرد خاطی باید به مرکز پلیس مراجعه کند. و اگر یکماه بگذرد و مراجعه صورت نگیرد حتما و یقینا ماشین به پارکینگ منتقل میشود. اجتماع و تبانی علیه نظام

آیا بی حجابی جرم است؟

<yoastmark https://mrvakil.net/wp-content/uploads/2023/06/حجاب.jpg 1000w, https://mrvakil.net/wp-content/uploads/2023/06/حجاب-300x151.jpg 300w, https://mrvakil.net/wp-content/uploads/2023/06/حجاب-768x386.jpg 768w, https://mrvakil.net/wp-content/uploads/2023/06/حجاب-800x402.jpg 800w, https://mrvakil.net/wp-content/uploads/2023/06/حجاب-150x75.jpg 150w

بر طبق ماده 638 قانون مجازات اسلامی هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا به 74 ضربه شلاق محکوم میگردد. و در صورتیکه مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمیباشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه و یا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

تبصره- زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از 50 هزار تا 500 هزار ریال جزای نقدی محکوم میشوند. البته این تبصره در سال 1375 به این ماده اضافه شد. وکیل خوب در اصفهان

جریمه کشف حجاب در خودرو 100 هزار تومان و 10 نمره منفی است.

مراجعه به کلانتری برای کشف حجاب

اگر برای بار اول پیامک برای شما ارسال شده باشد فقط به عنوان اخطار است و نیازی به مراجعه به کلانتری ندارد متن پیامک اولی بدین شرح است:

“ سلام، مالک خودرو به شماره پلاک … سرنشین / راننده خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است؛ لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می‌شود. پلیس امنیت اخلاقی “

اما اگر برای بار دوم پیامک برای شما ارسال شود باید به مراکز امنیت اخلاقی مراجعه کنید. متن پیامک دوم بدین شرح میباشد:

ابلاغیه : مالک محترم خودرو شماره —— در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است. ضمن اخطار مبنی برعدم تکرار، الاغ میشود. حداکثر ظرف مدت 10 روز برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری های استان خود مراجعه کنید.

” ابلاغیه: مالک محترم خودرو شماره … در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است.ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می‌شود. حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری های تهران بزرگ مراجعه کنید.“

بعد از دریافت دومین پیامک کشف حجاب شما باید به کلانتری محل سکونت خود رفته و فرم اعتراض به کشف حجاب را پر کنید. شما برای دریافت مشاوره و رفع توقیف سیستمی خودرو خود با ما در تماس باشید. کارشناس های ما شمارا در تمامی مراحل راهنمایی میکنند.

دفاع در پرونده شرب خمر

آیا توقیف خودرو برای بی حجابی قانونی است؟

<yoastmark https://mrvakil.net/wp-content/uploads/2023/06/آیا-کشف-حجاب-در-خودرو-جرم-است-و-جریمه-دارد-1-e1691568575995.jpg 700w, https://mrvakil.net/wp-content/uploads/2023/06/آیا-کشف-حجاب-در-خودرو-جرم-است-و-جریمه-دارد-1-e1691568575995-300x180.jpg 300w, https://mrvakil.net/wp-content/uploads/2023/06/آیا-کشف-حجاب-در-خودرو-جرم-است-و-جریمه-دارد-1-e1691568575995-150x90.jpg 150w

یکی از ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد اختلاف بر سر این است که خودرو حریم شخصی میباشد یا نه ؟

پاسخ این سوال در قسمت بالا داده شده و بیان کردیم بر طبق ماده 5 قانون حمایت از امرین معروف مکانی که بدون تجسس در معرض دید عموم باشد حریم شخصی حساب نمیشود. در این ماده آمده است که آمرین معروف و ناهیان از منکر نباید متعرض مال و ناموس و جان و مسکن و حیثیت و حقوق افراد شوند. مگر در مواردی که قانون اجازه دهد. در سطر اخر این ماده مواردی را که مامورین این اجازه را دارند احصا نموده است و اجازه ی برخورد قانونی داده است.

بنابراین بر طبق قانون صیانت از عفاف و حجاب اگر کسی در خودرو مرتکب بی حجابی و یا دیگر موارد موجود در این قانون مانند ایجاد آلودگی صوتی و یا دیگر موارد شود مرتکب جرم شده است و باید بر طبق قانون با آن برخورد کرد.

دلایل توقیف خودرو

  1. بدحجابی و یا بی حجابی داخل خودرو
  2. استعمال دخانیات در خودرو
  3. پوشش نامناسب و روابط نامشروع داخل خودرو
  4. روزه خواری در ماه مبارک رمضان
  5. به همراه داشتن سگ در خودرو
  6. ایجاد الودذگی صوتی

چنانچه هر یک از این موارد توسط افراد داخل خودرو انجام گیرد پلیس راهور ناجا میتواند خودرو را توقیف کند و خودرو را به پارکینگ منتقل کند. پس از توقیف خودرو پرونده افراد متخلف به پلیس امنیت اخلاقی فرستاده میشودو بدین ترتیب فرد متخلف به مراجع قضائی ارجاع داده میشود.

استعلام خلافی کشف حجاب در خودرو

توقیف خودرو به علت کشف حجاب | هنگامی که پیامک کشف حجاب برای بار دوم برای مالک خودرو ارسال شده باشد و همچنین این پیامک حاوی کد تخلف پلیس امنیت اخلاقی باشد میتوان استعلام خلافی کشف حجاب گرفت.

استعلام خلافی کشف حجاب از طریق سامانه استعلام خلافی کشف حجاب با استفاده از شماره بارکد خودرو انجام میگیرد. که به عنوان بخشی از سامانه استعلام خلافی خودرو از زیر مجموعه های سایت پلیس راهور 120 میباشد.

همانطور که در بخشهای قبلی این مقاله گفتیم جریمه کشف حجاب در خودرو 100 هزار تومان و همچنین 10 نمره منفی میباشد و اینکه تفاوتی نمیکند این عمل توسط راننده یا مالک خودرو و یا سرنشینان خودرو صورت بگیرد.

تا پیش از راه اندازی سایت پلیس راهور 120 افرادی که قصد استعلام خلافی کشف حجاب خودرو خود را داشتند به منظور آگاهی از مبلغ خلافی باید به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه میکردند. اما با راه اندازی سایت پلیس +10 و سامانه استعلام خلافی کشف حجاب در خودرو ، این امکان برای شهروندان فراهم گردیده تا با مراجعه به این سایت ، اقدام به استعلام خلافی کشف حجاب نموده و سپس اقدام به پرداخت جریمه یا جریمه ها کنند. نحوه شکایت از قاضی پرونده

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله گفتیم بی حجابی در ایران به عنوان جرم شناخته میشود هر چند که در ابتدای انقلاب چنین موردی وجود نداشته ولی با گذشت زمان حجاب برای بانوان به صورت اجبار در امد. و هیچ زنی حق این را ندارد که بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر شود.

همچنین گفتیم که یکی از مکانهای عمومی خودرو افراد است که عدم رعایت حجاب در آن ضمانت اجرائی به همراه دارد. همچنین کشف حجاب علاوه بر اینکه جرم محسوب میشود جزو تخلفات رانندگی حساب میشود و دارای 10 نمره منفی است و همچنین 100 هزار تومان جریمه نقدی به همراه دارد.

جریمه کشف حجاب برای بار اول فقط به یک پیامک اخطار از طرف پلیس امنیت اخلاقی می انجامد. ولی اگر تکرار شود بعد از پیامک دوم منجر به توقیف سیستمی خودرو میشود و برای بارهای دیگر نیز خودرو به پارکینگ منتقل میشود.

در نهایت با در دست داشتن مدارک شناسائی و مدارک خودرو پس از پایان دوره توقیف خودرو میتوانید خودرو را از توقیف درآورید. البته باید تعهد کتبی نیز در یکی از مراکز امنیت اخلاقی پلیس مبنی بر عدم تکرار کشف حجاب در خودرو امضا کنید.

دیگر خدمات ما | تصادف جرحی | ابطال قرارداد بانکی  | طلاق توافقی | نکات حقوقی خرید خودرو

1 دیدگاه در “توقیف خودرو به علت کشف حجاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *