قوانین حقوقی

شرایط قانونی فرزند خواندگی

شرایط قانونی فرزند خواندگی

 شرایط قانونی فرزند خواندگی

شرایط قانونی فرزند خواندگی سابقه‌ای بس طولانی دارد. فرزند خواندگی در اکثر کشور های غربی قابل قبول است و بر خلاف حقوق کشور های اسلامی فرزند خوانده را به عنوان فرزند واقعی فرزند پذیران مینامند. در حقوق ایران نیز راه‌هایی وجود دارد تا افرادی که تقاضای نگهداری از کودکان بی‌سرپرست را دارند ، بتوانند با کمک نهادهای دولتی کشور فرزندی را به سر پرستی بگیرند. افرادی که قصد پذیرش فرزندخوانده به صورت قانونی را دارند راهی بس دشوار و طولانی در پیش رویشان است. برای تسریع و راحتی انجام  مراحل قانونی میتوانید از بهترین وکیل پایه یک در اصفهان کمک بگیرید.

در این  نوشته قصد بر بررسی روند قانونی فرزند خواندگی و شرایط مورد نیاز ان در ایران با قوانین سال 1402 جمهوری اسلامی را داریم.

افراد واجد شرایط برای تقاضای فرزند خواندگی

افرادی که واجد شرایط تقاضای فرزند خواندگی در سال جدید هستند.

با توجه به افزایش مشکلات ناباروری  و پزشکی در جامعه و دیگر دلایل اجتماعی بسیاری از افراد تمایل به سرپرستی گرفتن فرزندخوانده دارند. نکته مهم در این امر واجد شرایط و دارا بودن صلاحیت از نظر قانون است. در قانون فرزندخواندگی جدید ، سه دسته از افراد قابلیت گرفتن سرپرستی فرزند را دارند:

  1. والدینی که حداقل 5 سال از ازدواجشان گذشته و صاحب فرزند نشدند و حداقل سن یکی از زوجین ، بیش از سی باشد. البته در صورتی که پزشکی قانونی تایید کند که زوجین امکان بچه دار شدن را ندارند شامل این قانون نمیشوند.
  2. زن و شوهر دارای فرزند با شرظ اینکه  حداقل یکی از انها بیش از سی سال سن داشته باشد. ( نکته مهم و قابل توجه برای والدینی که قصد گرفتن سرپرستی فرزند خوانده دارند درخواست همزمان باهم و رضایت طرفین است.)
  3. زنان و دختران مجرد بالای سی سال مشروط به گرفتن سرپرستی فرزند دختر.

در صورت وجود هرگونه سوال و ابهام ، با اقای وکیل در ارتباط باشید.

قانون فرزند خواندگی برای مردان و پسران مجرد

شرایط قانونی فرزند خواندگی

شرایط قانونی فرزند خواندگی

از سال 1392 زنان مجرد مجاز به داشتن فرزندخوانده مشروط به داشتن سن بالای سی و فقط  پذیرش فرزند دختر شدند. اما طبق ماده 5 قانون مردان همچنان امکان  و اجازه به سرپرستی گرفتن کودک چه پسر و چه دختر را ندارند. مردان و پسران مجرد مایل به انجام اینکار تنها میتوانند حامی کودکان بهزیستی باشند  و با تعیین مدت زمان  قرار ملاقات با کودک به تشخیص مرکز داشته باشند.

نحوه دفاع در پرونده شرب خمر

شرایط و قوانین مورد نیاز فرزند خواندگی

دارا بودن یک سری شرایط خاص جهت  گرفتن سرپرستی کودک از جمله قوانین مهم فرزندخواندگی است. لذا پدر و مادر باید از نظر جسمی روحی و مالی مورد تایید مرکز بهزیستی و قوانین کشور باشند. شرایط لازم  به منظور سرپرستی فرزندخوانده عبارت است از:

  • دارای تابعیت ایرانی بودن زوج داوطلب
  • اعتقاد  داشتن به یکی از ادیان رسمی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • مبتلا نبودن به بیماری های واگیردار یا ناعلاج
  •  داشتن تمکن مالی قابل قبول
  • دارا بودن صلاحیت اخلاقی
  • توانایی و صلاحیت نگهداری و تربیت از کودکان و نوجوانان
  • محجور نبودن
  • دارا بودن سن قانونی فرزند خواندگی یکی از زوجین ( حداقل سی سال )
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر الکل یا روان گردان و سایر اعتیادات مخرب
  • نداشتن محکومیت جزایی موثر
  • انجام واجبات و ترک محرمات

مدارک مورد نیاز برای ثبت تقاضا

برای ثبت تقاضای خود مبنی بر سرپرستی فرزند ، باید به صورت رسمی به سازمان بهزیستی درخواست خود را اعلام کنید. این تقاضا به همراه نشانی و شماره تلفن و امضای زوجین می باشد. علاوه بر ان به همراه داشتن مدارک ذیل از ملزومات ثبت درخواست میباشد: شرایط قانونی فرزند خواندگی

  1. تصویر اول و دومشناسنامه والدین
  2. گواهی عقیم بودن زن یا مرد از پزشکی قانونی
  3. گواهی عدم توانایی بچه دار شدن از پزشک متخصص زنان در خصوص زن
  4. گواهی سلامت جسم و روان هر دو فرد از پزشکی قانونی
  5. گواهی سلامت جهت نداشتن بیماری واگیر دار یا صعب العلاج از پزشک
  6. برگ عدم سو پیشینه کیفری زن و شوهر و عدم هر گونه اعتیاد
  7. دارا بودن تمکن مالی از جمله فیش حقوقی ، فتوکپی سند خانه ، ماشین و .. و گواهی انها

پس از ارائه تمامی مدارک و تایید شدنشان توسط سازمان بهزیستی میتوان وارد مراحل قانونی پذیرش فرزند و تکمیل مسیر شد. کلاه برداری از طریق ارزهای دیجیتال

مراحل قانونی فرزند خواندگی

شرایط قانونی فرزند خواندگی

شرایط قانونی فرزند خواندگی

موارد و افرادی که باهم به مطالعه ان پرداختیم همگی دارای شرایط هستند ، اما بر اساس اولویت. تا زمانی که زوجین متقاضی بدون فرزند دارای صلاحیت وجود داشته باشند ، فرزند خواندگی شامل اولویت های دوم و سوم نمیشود. مگر اینکه فرزندخوانده دارای شرایط خاص مثل سن بالا یا معلولیت باشد. با توجه به شرایط و صلاحیت زوجین و همچنین موقعیت فرزندخوانده مراحل از 6 ماه تا چندسال طول میکشد. بیشتر خانواده های که متقاضی نوزاد با حنسیت خاص هستند ، در صف های طولانی تری منتظر میمانند که قاعدتا وجود ان به دست بهزیستی نیست.

روند قانونی مرحله به مرحله فرزند خواندگی

شرایط قانونی فرزند خواندگی | در مرحله اول متقاضیان به دو صورت اینترنتی و از طریق سایت ، و یا مراجعه به سازمان بهزیستی محل سکونت خود فرم درخواست را پر و مدارک مورد نیاز را دراختیار سازمان قرار میدهند. پس از بررسی اولیه مدارک ، از متقاضیان برای انجام مصاحبه اول دعوت میشود. سپس در مرحله بعدی مدد کاری از طرف سازمان به صورت قانونی به منظور بازدید به محل زندگی افراد میرود. متقاضیان باید در جلسات مشاوره با همانگی قبلی جهت دریافت خدمات مشاوره حضور پیدا نمایند. که هماهنگی و دعوت معمولا به صورت پیامک یا تلفنی به اطلاع متقاضیان میرسد.

انجام ازماشات در اداره قانونی پزشکی به منظور صحت جسم و روان ، نداشتن اعتیاد و گرفتن گواهی عدم سو سابقه کیفری از جانب دفتر پیشخوان از جمله کارهای مرحله بعدی است. در مرحله ششم از متقاضیان برای بررسی نهایی استعلامات ، مدارک ، نتایج ازمایشات پزشکی قانونی و مشاور فرزند خواندگی به کمیته فرزند پذیری استان دعوت میشود.

فرزند خواندگی موقت

پس از گذر از این مرحله پرونده متقاضیان به دادگاه ارسال میشود و همزمان دادخواست سرپرستی توسط زوجین در سایت ثنا قوه قضاییه باید ثبت شود ، حضور متقاضیان در جلسه دادگاه و صدور رای سرپرستی اجباری است. با کمک یک مشاوره حقوقی در اصفهان شما میتوانید از روش های قانونی شرایط پرونده خود را بهبود و تسریع ببخشید.

شرایط افراد متقاضی  مطابق با قانون مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت واجد شرایط بودن در لیست انتظار برای انتخاب کودک قرار می‌گیرند ، به صلاح دید دادگاه برای این افراد حکم موقت سرپرستی به مدت 6 ماه صادر می‌شود. در طول طی کردن مراحل قانونی سرپرستی  – قبل و بعد از صدور حکم سرپرستی موقت – کارشناس سازمان بهزیستی یا مددکار می‌تواند به محل زندگی متقاضی مراجعه کرده و نسبت به وجود یا عدم وجود شرایط مناسب و قانونی برای سرپرستی اظهارنظر میکند.

نام پدر و مادر در زمان سرپرستی موقت وارد شناسنامه کودک یا نوجوان نمیشود و در صورت بروز مشکل یا صلاحدید دادگاه قاضی می‌تواند این حکم سرپرستی را لغو کند. اما پس ازگذشت دوره ازمایشی ، تایید حکم سرپرستی دائم ، سرپرستان می‌توانند برای وارد کردن نام خود در شناسنامه کودک به اداره‌های ثبت احوال مراجعه کنند.

کودکانی که شرایط سرپرستی دارند

شرایط قانونی فرزند خواندگی

شرایط قانونی فرزند خواندگی

علاوه بر والدین کودکان هم برای سرپرستی باید شرایطی را دارا باشند.

کودکانی که والدین و جدشان نا شناخته است ، یا پدر و مادر و جد انان در قید حیات نیستند و کودکانی که خانواده و جد انها تا سه سال مراجعه نکرده اند میتوانند توسط سازمان به والدینی که قصد سرپرستی گرفتن را دارند معرفی شوند.

علاوه بر ان طبق قانون جدید ، کودکانی که والدین یا جد انان صلاحیت نگهداری و تربیت انها را ندارند.و یا بر اساس حکم قانون به موسسات سپرده شدند و تا دوسال والدین انان برای مراجعه و بردنشان اقدامی نکرده اند. به لیست کودکان واجد شرایط سازمان اضافه شدند.

هزینه فرزند خواندگی

شرایط قانونی فرزند خواندگی | در پاسخ به سوال که هزینه سرپرستی فرزندخوانده به چه صورت است ، باید گفت ثبت درخواست شما در سایت سازمان بهزیستی رایگان بوده و هزینه ای را در بر نمیگیرد. اما با توجه به بند 14 قانون به منظور حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست در صورتی حکم قطعی سرپرستی صادر میشو که والدین بخشی از اموال و یا حقوق خود را به فرد تحت نظر خود واگذار کنند  ، که تعیین نوع و مقدار این تملیک بر عهده قاضی دادگاه میباشد.

علاوه بر ان طبق بند 15 قانون حمایت از کودکان بی سپرست یا بد سرپرست ، درخواست کنندگان باید نتعهد شوند که تمامی هزینه های مربوطه اعم از نگهداری و تحصل فرد تحت سپرست را تامن کند. به این منظور  والدین موظفند با توافق سازمان خود را به نفع کودک یا نوجوان بیمه عمر کنند. در صورت تشخیص دادگاه اعطای سرپرستی بدون اجرای مفاد به نفع و مصلحت کودک است ، به صدور حکم سرپرستی اقدام میکند.

شرایط و قوانین بعد از فرزند خواندگی

شرایط قانونی فرزند خواندگی | پس از دریافت تایید نهایی و حکم سرپرستی دائم فرزندخوانده خود از جانب دادگاه ،  ه صورت قانونی و رسمی پدر و مادرخوانده فرزند اعلام میشوید. و میبایست مراحلی همچون صدور شناسنامه ، رعایت احکام قانونی و شرعی کشور وکسب اطلاعات درباره حکم ارث و میراث فرزندخوانده را طی کنید. نحوه شکایت از قاضی پرونده

شناسنامه فرزند خوانده

شرایط قانونی فرزند خواندگی

شرایط قانونی فرزند خواندگی

سند هویتی همگی ما که اجازه بهره مندی از خدمات اجتماعی و اداری را به ما میدهد شناسنامه است ، کودکانی و نوجوانانی که به سرپرستی گرفته شدند. از این امر مستثنی نیستند و گرفتن این سند پس از تاییدیه دادگاه برای والدین از واجبات است.

ماده قانون 22 حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست ذکر میکند ، طبق قانون مذکور پس از صدور حکم قطعی سرپرستی ، مفاد حکم هم به اداره ثبت احوال  هم سازمان بهزیستی ابلاغ میگردد. اداره ثبت احوال موظف است که نام و نام خانوادگی کودک  و همینطور مفاد حکم قطعی دادگاه را در شناسنامه  والدین ثبت  و درج کند ، به علاوه اداره ثبت احوال مکلف است شناسنامه جدید برای فرزندخوانده صادر و نه تنها باید نام و نام خانوادگی سرپرست را درج کند بلکه نام والدین واقعی فرزندخوانده باید ذکر شود. در صورت دارا بودن حکم قطعی سرپرستی تمام مراحل مذکور قابل انجام است.

احکام و قوانین شرعی فرزند خواندگی

به سرپرستی کودک یا نوجوانی بی سرپرست در همه ادیان پسندیده  است چرا که امری انسان دوستانه و مطابق با فطرت درونی بشر است ، موضوع محرمیت بین فرزندخوانده و اعضای خانواده برای دوستان مذهبی ممکن است معضلی بزرگ باشد که با نیاز اغوش گرم و محبت از جانب تمامی اعضای خانواده کمی تناقض داردو ممکن است خانواده را به مشقت بیاندازد. در دین اسلام سه راه محرمیت وجود دارد که عبارت است از:رضاع، نسب و سبب.

نسب همان راه ولادت است که از طریق ان افراد به یدیگر محرم میشوند.

رضاع شیردهی به کودک شیرخوار  است. که اگر زنی با  رعایت شرایط فقهی به فرزندی شیر دهد افرادی از جمله خودش ، شوهرش و فرزندانش به ان کودک محرم خواهند شد. پس اگر فرزندخوانده شیر خوار باشد  مادر خانواده بتواند به ان شیر دهد ، به اعضای دیگر خانواده محرم  است. اما اگر مادر خانواده قابلیت شیردهی به فرزند را ندارد  یکی از (همسرهای برادران خانم ، نوه یکی از برادرهایش ، خواهر ، خواهرزاده یا نوه های خواهر ) میتوانند با رعایت نکات فقهی به کودک شیر بدهد که موجب محرمیت رضاعی با فرزند میشود. در صورتی محرمیت رضاعی امکان پذیر است که فرزند شیرخوار و زیر دوسال باشد در غیر این صورت  راه قابل ملاحظه ای برای محرمیت وجود ندارد. ( اگر فرزند پسر باشد )

برای فرزند دختر اگر امکان شیردهی توسط مادر یا یکی از زن های فامیل پدری یا مادری  وجود ندارد و یا فرزندخوانده بیش از دوسال دارد ، نیاز به نکاح موقت میان فرزندخوانده و پدر در حضور حاکم شرع است ، که بعدا مابقی زمان عقد را میبخشند تا مشکلی در ازدواج دختر به وجود نیاید.

قوانین ارث و میراث فرزند خوانده

شرایط قانونی فرزند خواندگی

شرایط قانونی فرزند خواندگی

بر اساس قانون پس از طی تمامی مراحل اداری و قانونی برای پذیرش فرزند ، سرپرست باید بخشی از اموال خود را به نام کودک تحت حمایت خود انتقال دهد. به دلیل انکه فرزندخوانده احکام فرزند را ندارد و بر اساس ماده 2 قانون ، در اصول اسلامی در هیچ صورتی از ارث برخوردار نمیشود. به همین منظور قانون گذار برای حمایت از فرزندخوانده این قانون را وضع کرده تا در صوت بروز هر گونه مشکل و اتفاق ناگوار برای والدین ، این کودکان بدون پشتوانه مالی نمانند. معمولا حد مالی که باید به فرد تحت سرپرست منتقل شود توسط دادگاه تعیین میشود. راهنمایی یک مشاوره حقوقی در  ارتباط با تملیک فزندخوانده میتواند در پیشروی روند بسیار تاثیرگذار باشد.

نتیجه گیری

با توجه به افزایش امر فرزند پذیری به عنوان یکی از راه های تکمیل خانواده در ایران ، باید ذکر کرد که تصمیم گیری راجب سرپرستی فرزند خوانده با توجه به مسیر سخت و طولانی که دارد. امری پیچیده و نیازمند اگاهی ، صبر و پشتکار بسیار است. همچنین پذیرفتن مسؤلیت همه جانبه یک فرزند با وجود اسیب های روحی و روانی موجب به وجود امدن چالش های زیادی حتی بعد از اتمام مراحل قانونی میشود. اما از سویی دیگر والدینی که سرپرستی کودکی را بر عهده میگیرند ، فرصت داشتن و نگهداری از ان و تحقق یک رویا را به خود هدیه میدهند. کودکانی که مورد حمایت خانواده جدید قرار میگرند ، قادر به دریافت عشق و حمایت فراوان هستند که هم به درمان اسیب های گذشته کمک میکند و هم باعث رشد و پیشرفت فرزند میشود.

دیگر خدمات ما: اعتبار اسنادی | دعاوی خلع ید | تصادف جرحی | دعاوی سرقت | دعاوی الزام به تنظیم سند | ابطال قرارداد بانکی | طلاق توافقی | چک صیادی تبلیغ علیه نظام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *