قوانین حقوقی

شکایت از قاضی پرونده

شکایت از قاضی پرونده

شکایت از قاضی پرونده : از انجائی که امر قضاوت از اموری بسیار حساس و پیچیده میباشد افرادی که در این جایگاه قرار میگیرند و به عنوان مجری عدالت حکم صادر میکنند خود باید بری از جرم و خلاف باشند. در صورتیکه قاضی نتواند حکمی عادلانه صادر کند و یا خودش مرتکب جرم شده باشد افراد این حق را دارند که از قاضی شکایت کنند.

برای اینکه بتوان از اشتباهات و تخلفات قضات تا حد ممکن جلوگیری کرد آئین دادرسی در نظام حقوقی اسلامی دو مرحله ای تعیین شده است. همچنین امکان شکایت از قضات در نظام اسلامی به منظور رسیدگی به تخلفات دستگاه قضا ، راهکاری است برای اینکه بتوان عدالت را هر چه بیشتر در جامعه برقرار کرد.

در این مقاله به بررسی نحوه شکایت از قضات ، جرائم ارتکابی قضات و مراجع رسیدگی به جرائم قضات و مجازات های قانونی میپردازیم.

مراجع رسیدگی به تخلفات قضات

در صورت ارتکاب جرم توسط قضات ، مراجع اصلی که میتواند به بررسی جرم بپردازد دادگاه عالی انتظامی قضات و دادسرای انتظامی قضات میباشد. به موجب ماده 3 قانون نظارت بر رفتار قضات ، مراجعی که صلاحیت بررسی تخلفات قضات را دارند به شرح زیر میباشد:

  1. دادگاه عالی انتظامات قضات
  2. دادگاه عالی تجدید نظر انتظامی قضات
  3. دادگاه عالی رسیدگی به صلاحیت قضات
  4. دادسرای انتظامی قضات
  5. دادستان انتظامی قضات
  6. دادیار انتظامی قضات

دادگاه عالی انتظامات و دادگاه تجدید نظر انتظامی قضات در تهران تشکیل میشود و بنا به تشخیص رییس قوه قضائیه دارای شعب متعدد میباشد. هر شعبه دارای یک رئیس و دو مستشار میباشد. در صورتیکه قاضی روحانی باشد در دادگاه ویژه روحانیت به جرم او رسیدگی میشود.

نحوه شکایت از قاضی پرونده

برای شکایت از قاضی پرونده باید مطابق با قانون نظارت بر رفتار قضات ، ابتدا شکایت نامه ای تنظیم کرد. این شکایت نامه در دادسرای انتظامی قضات مورد بررسی قرار میگیرد. اگر به تشخیص دادستان پرونده ، قاضی متخلف شناخته شود مورد تعقیب انتظامی قرار میگیرد و بر طبق تشخیص مقامات دادسرا ، ضمن صدور قرار تامین و جلب ، پرونده برای رسیدگی به دادگاه عالی انتظامی قضات ارسال میشود.

طبق ماده 9 قانون نظارت بر رفتار قضات ، دادستان عالی انتظامی باید حداقل 20 سال سابقه کار اجرائی داشته باشد و در 10 سال اخر خدمت ، محکومیت قضائی درجه 3 یا بالاتر نداشته باشد. همچنین معاون و دادیار در دادسرای عالی باید حداقل 15 سال سابقه قضائی داشته باشند. شرح وظایف و اختیارات دادسرای انتظامی به قرار زیر است:

  • بازرسی و کشف جرائم و تخلفات انتظامی قضات و تعقیب نمودن آنها در هر رتبه و مقامی که باشند.
  • نظارت مستمر بر عملکرد قضات ، تحقیق در اعمال و رفتار منافی حیثیت و ارزشیابی آنها با رعایت حریم خصوصی.
  • پیشنهاد تعلیق قاضی از خدمات قضائی به دادگاه عالی انتظامی قضات.
  • پیشنهاد جابجائی قضات به رئیس قوه قضائیه.
  • پیشنهاد تشویق برای قضات دارای خدمات علمی و عملی مشهود به رئیس قوه قضائیه.

برای ارتباط با بهترین وکیل در اصفهان و دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

     مجازات های انتظامی قضات

    نحوه شکایت از قاضی پرونده

    در صورت شکایت از قاضی و ارسال پرونده به دادسرا و محرز شدن تخلف قاضی در دادگاه عالی انتظامی قضات ، مطابق با ماده 13 قانون نظارت بر رفتار قضات ، دادگاه عالی رای خود را صادر میکند. قابل ذکر است رای داده شده به مدت 20 روز قابل تجدید نظر میباشد. مجازات های انتظامی قضات به شرح زیر میباشد:

    1. توبیخ کتبی بدون درج در سابقه خدمتی
    2. توبیخ کتبی با درج در سابقه خدمتی
    3. کسر حقوق ماهانه تا یک سوم از یک تا شش ماه
    4. کسر حقوق ماهانه از شش ماه تا یکسال
    5. کسر حقوق ماهانه از یک تا دو سال
    6. تنزل یک پایه قضائی و در مورد قضات نظامی تنزل یک درجه نظامی و یا رتبه کارمندی
    7. تنزل دو پایه قضائی و در مورد قضات نظامی تنزل دو درجه نظامی یا دو رتبه کارمندی
    8. انفصال موقت خدمت از یک تا شش ماه
    9. انفصال موقت خدمت از شش ماه تا یکسال
    10. انفصال دائم از خدمات قضائی
    11. انفصال دائم از خدمات دولتی
    12. خاتمه خدمت از طریق بازنشستگی با داشتن حداقل 25 سال سابقه کار و باز خرید با داشتن کمتر از 25 سال سابقه کار
    13. تبدیل به وضعیت اداری و در مورد قضات نظامی لغو ابلاغ قضائی و اعاده به یگان خدمتی

    در این جا ذکر این نکته لازم است که نهایت مجازات برای یک قاضی انفصال دائم از خدمت میباشد. ولیکن اگر قاضی مرتکب جرائمی شده باشد که مستوجب قصاص ، حد ، دیه و تعزیرات شود مطابق با ائین دادرسی کیفری در دادگاه های عمومی به جرائم وی رسیدگی می شود. در چنین مواردی ممکن است قاضی به قصاص عضو یا نفس ، شلاق و یا دیه محکوم گردد.

    نحوه رسیدگی به تخلفات قاضی

    نحوه شکایت از قاضی پرونده

    نحوه شکایت از قاضی پرونده

    شروع رسیدگی نیاز به شکوائیه شاکی و یا نماینده قانونی وی دارد که همانند هر نوع دعوی یا شکایتی مراحل مشابه دارد. در خصوص رسیدگی به تخلفات قضات ف خود قضات دادسرا این اختیار را دارند که توضیحات لازم از قاضی متخلف را اخذ نمایند.

    پس از آن اگر دادیار پرونده تشخیص دهد قاضی باید مورد تعقیب قضائی قرار گیرد و دادستان نیز با ان موافقت کند در این خصوص کیفر خواست صادر میشود. پس از آن پرونده به دادگاه عالی قضات ارجاع داده میشود تا رسیدگی نهائی صورت گیرد.

    همچنین در صورت اگاه شدن شخص رئیس قوه قضائیه یا رئیس دیوان عالی کشور یا دادستان کل کشور ، از تخلفات قاضی ، این افراد قادرند تا مستقیما از دادگاه عالی انتظامی قضات ، تقاضای تعقیب و مجازات قاضی را نمایند. در ضمن شعب دیوان عالی کشور نیز در صورت محرز بودن تخلفات قضات ، میتوانند رسیدگی و تعقیب قضائی قضات را از دادگاه عالی خواستار شوند.

    ارتباط با بهترین مشاور حقوقی اصفهات

    مدارک لازم جهت اعلام جرم یا تخلف قاضی

    برای اثبات تخلفات قاضی نیاز به ارائه مدارک و مستنداتی در این زمینه دارید. شما میتوانید به اقرار شخص متخلف و یا گزارشات نهادهائی چون حفاظت اطلاعات قوه قضائیه ، مانند فیلم و صدا و اظهارات شهود استناد کنید. برای شکایت شما باید تمام مدارک و مستنداتی را که دارید به همراه شکوائیه ضمیمه پرونده تان کنید. در این راه استفاده از یک وکیل خوب و آگاه میتواند فرآیند رسیدگی به شکایت و پرونده را تسهیل کند و شما را در تکمیل مدارک مورد نیاز آگاه کند تا در زمان کمتری بتوانید به حق خود برسید.

    مدارک مورد نیاز عبارتند از:

    • مدارک شخصی شخص شاکی مانند کارت ملی ، آدرس محل سکونت ، کد پستی و ….
    • شماره پرونده قضائی مورد شکایت
    • اعلام هویت قاضی یا قضات
    • روشن بودن موارد مورد شکایت
    • پیوست نمودن مستندات مورد شکایت از قبیل تصویر دادنامه و برگ اخطاریه یا احظاریه
    • امضاء شاکی و یا وکیل قانونی وی و یا اثر انگشت
    • ابطال نمودن تمبر دادرسی مطابق تعرفه قضائی

    برای راحتی شما عزیزان و اطلاع از قوانین حقوقی و کیفری ، میتوانید به پادکست های حقوقی ما گوش کنید.

    رسیدگی به شکایت از قاضی چقدر زمان می برد؟

    یکی از سوالاتی که بسیار مطرح میشود این است که  رسیدگی به شکایت از قاضی چقدر زمان میبرد؟

    در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که رسیدگی به پرونده های قضائی به دلیل تعدد و تنوع زیاد انها در کل زمان بر است. در این مورد به خصوص که طرف شکایت قاضی میباشد با توجه به وجود یک مرجع اختصاصی جهت شکایت از قضات در کل کشور ، این امر بیشتر زمان بر است. با توجه به مراحل مختلف رسیدگی به این شکایات در دادسرا و سپس دادگاه عالی و مرحله تجدید نظر ، نمیتوان زمان کمی را برای خاتمه این نوع پرونده ها در نظر گرفت. یقینا کمک گرفتن از وکلای مجرب و دلسوز در این راه میتواند در تسریع این پروسه زمان بر موثر و مفید باشد. اگر در این مورد سوالی دارید میتوانید با مجموعه آقای وکیل در ارتباط باشید.

    هزینه های شکایت از قاضی پرونده

    نحوه شکایت از قاضی پرونده

    نحوه شکایت از قاضی پرونده

    برای ثبت شکایت از قضات همانند هر پرونده ی دیگری نیاز به پرداخت هزینه در تمام مراحل است. از ثبت شکایت تا هزینه های دادرسی و تشکیل پرونده و در صورت داشتن وکیل ، هزینه های حق الوکاله و هزینه های کارشناسی تمام هزینه هائی است که باید در طول این پروسه پرداخت شود. قیمت این هزینه ها هر ساله توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام میشود.

    شاید عمده ترین هزینه ای که در این فرآیند متحمل شوید هزینه ی حق الوکاله وکیل میباشد. ولی این هزینه ارزش آن را دارد هنگامی که شما بتوانید این مراحل پیچیده و زمان بر را در زمان کمتر و با اطلاعات بیشتر در زمینه ی چگونگی ایجاد پرونده و پیگیری آن به انجام برسانید.

    موارد شکایت از قاضی پرونده

    قضات در دو صورت مورد شکایت قرار میگیرند. یکی هنگامی که یک قاضی در حین انجام وظیفه نباشد و رفتارهائی خلاف شان قضات انجام دهد به طوریکه تمام قضات آن را ناپسند بدانند. مثلا یک قاضی مرتکب کلاه برداری شده باشد در این صورت قاضی مرتکب جرائم عمدی شده است و هم مجازات میشود و هم به طور دائم از خدمت قضائی بر کنار میشود. در این مواقع رسیدگی به جرائم قاضی همانند دیگران در دادگاه های کیفری انجام میگیرد.

    صورت دوم زمانی است که قاضی در مورد رای صادره مورد بازخواست و شکایت قرار میگیرد.  ممکن است شخصی بی گناه باشد ولی با رای غیر منصفانه قاضی دچار خسارات مادی و معنوی زیادی شود. در این صورت شخص شاکی میتواند از طریق دفاتر خدمات قضائی شکایت خود را ثبت کند که در نهایت در دادسرای انتظامی قضات مورد بررسی قرار میگیرد. پس از بررسی در دادسرا اگر قاضی مجرم شناخته شود مورد تعقیب قضائی قرار میگیرد و باید ضرر و زیان وارده به شخص شاکی را جبران بکند.

    در صورتیکه قاضی در انجام وظایف خود اهمال و قصور داشته باشد، با توجه به نوع و شدت قصور مجازات های درجه یک تا 4 شامل او میشود. این مجازات ها شامل :

    توبیخ کتبی بدون درج در سابقه خدمتی ، توبیخ کتبی با درج در سابقه خدمتی ، کسر حقوق ماهانه تا یک سوم از یک تا شش ماه و کسر حقوق ماهانه تا یک سوم از شش ماه تا یکسال.

    خدمات ما | نکات حقوقی خرید خودرو | شرایط قانونی فرزند خواندگی | توقیف خودرو به دلیل کشت حجاب و …. برای مشاهده تمامی خدمات ما به بخش مقالات سایت مراجعه کنید.

    سامانه شکایت از قاضی

    همانطور که در این مقاله بیان کردیم اگر قاضی مرتکب جرم و یا اهمال و قصور در وظایف خود شده باشد میتوانیم از وی در دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات شکایت کنیم. در این حالت با تمامی مدارک موجود و شکایت کتبی پرونده برای بررسی به دادگاه عالی فرستاده میشود. سوالی که بسیار مطرح میشود این است که ایا سامانه ای برای ثبت شکایت از قاضی پرونده وجود دارد که افراد با مراجعه به آن به صورت اینترنتی بتوانند شکایت خود را ثبت کنند؟

    پاسخ این سوال اینست که اگر قاضی مرتکب جرم شده باشد نه تخلفات شغلی و کسی بخواهد علیه قاضی یک دعوی حقوقی مطرح کند میتواند به سامانه ثنا برای طرح شکایت مراجعه کند.

    در اینجا ذکر این نکته لازم است که اخیرا ، سامانه ای برای ثبت گزارشات مردمی راه اندازی شده است که از طریق آن افراد اگر شکایتی نسبت به عملکرد قضائی در شعب دادیاری ، بازپرسی و یا اجرای احکام دارند میتوانند گزارش خود را در این سامانه ثبت کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد. اگر پس از رسیدگی شکایت صحت داشته باشد مورد پیگیری و صدور حکم قرار میگیرد.

    بنابر این افرادی که از مقامات دادسرا شکایت دارند میتوانند به سایت و سامانه دادستانی کل کشور ، به نشانی dadsetani.ir مراجعه کنند. این روش شکایت از قضات ، صرفا مربوط به قضاتی است که در دادسرا مشغول به کارند و علیه قضاتی که در مراجع حقوقی هستند نمی توان از این طریق شکایت کرد.

    پیگیری شکایت از قاضی

    در حال حاضر مهمترین مرجع رسیدگی به شکایت علیه قاضی دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات میباشد . پس از تشکیل پرونده و ارسال به دادگاه عالی ، اشخاص میتوانند به صورت حضوری و یا تلفنی پرونده را پیگیری و از نتایج آن مطلع شوند. همچنین اگر شخصی علیه قاضی یک دعوای حقوقی و یا کیفری مطرح کرده باشد میتواند با مراجعه به سامانه ثنا ، پیگیر شکایت خود باشد. در این صورت ابلاغیه ها و ارای صادره از طریق سامانه قابل ملاحظه خواهد بود. اگر دسترسی به اینترنت نداشتید میتوانید از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی پیگیر شکایت خود باشید.

    افرادی که از طریق سایت دادستانی کل کشور اقدام به ثبت شکایت نموده اند نیز از طریق تلفن میتوانند شکایت خود را پیگیری کنند. شماره 02138582183 مخصوص پیگیری این نوع از شکایات میباشد.

    کلام آخر

    در این مقاله بیان کردیم که قضات نیز مانند سایر افراد میتوانند مرتکب جرم و یا تخلف شوند. در صورت ارتکاب جرم توسط قاضی این حق به افراد داده شده است که از قاضی شکایت کنند و حق خود را مطالبه کنند. از انجائی که وظیفه ی قضات برقراری عدالت در جامعه میباشد اگر یک قاضی در این مقام حساس نتواند حق و باطل را تشخیص دهد و رای صادره به دور از عدل و انصاف باشد. شخص ذی نفع میتواند از قاضی شکایت کند.

    اگر میخواهید طرح شکایت از قاضی پرونده روند مطلوبی داشته باشد و با سرعت و کیفیت بهتری انجام گیرد پیشنهاد ما به شما کمک گرفتن از وکلای مجرب و متعهد میباشد. مطمئنا با وجود یک وکیل آگاه و باتجربه اثبات ادعاهای شما در خصوص شکایت از قاضی پرونده بسیار راحت تر و عملی تر میشود. چرا که وکلای مجرب در مورد کم و کیف جرم واقع شده و آیا اینکه ادله ی شما برای اثبات جرم کافی است یا خیر اطلاعات زیادی دارند و میتوانند در جمع آوری مدارک و مستندات لازم در مورد شکایت از قاضی اقدامات لازم را انجام دهند.

    برای اطلاعات بیشتر میتوانید با آقای وکیل در تماس باشید.

    خدمات ما : | اعتبار اسنادی | تخلیه ملک | دعاوی خلع ید | دعاوی سرقت | دعاوی الزام به تنظیم سند | ابطال قرارداد بانکی | طلاق توافقی | چک صیادی | تبلیغ علیه نظام | تصادف جرحی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *