قوانین حقوقی

چک صیادی

صدور اجرائه چک صیادی

صدور اجرائه چک صیادی

"<yoastmark

صدور اجرائه چک صیادی | چک یک نوع سند تجاری میباشد که از قدیم تا به اکنون برای انجام معاملات تجاری بین تجار و همچنین افراد معمولی به عنوان وسیله پرداخت استفاده میشود. با اینحال در سالهای اخیر به علت نبود نظارت کافی بر روی چک و روند صدور آن و همچنین عدم آگاهی از مقررات چک ،جرایم مربوط به چک افزایش زیادی داشته است. و افراد بسیاری در این زمینه درگیر مسائل حقوقی و کیفری شده اند و پرونده های بسیاری در خصوص چک برگشتی و چک بلامحل در سیستم قضائی کشور به ثبت رسید.

لذا با توجه به این مسائل در سال 96 بانک مرکزی با راه اندازی سامانه ای به نام سامانه صدور یکپارچه چک (سامانه صیاد) در صدد حل این مشکل برآمد. و اقدام به صدور اجرائه چک صیادی از این سامانه کرد که به چک صیادی معروف میباشند. بنابراین چک صیادی نوع جدیدی از چک میباشد که مطابق مقررات قانون جدید چک از سامانه صیاد صادر و تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی میباشد.

کلاهبرداری ارز دیجیتال

تکلیف دسته چک های قدیمی چیشد ؟

از اردیبهشت سال 1400 چکهای صیاد جایگزین چکهای قدیمی شدند. طبق اعلام بانک مرکزی دسته چکهای قدیمی که تاریخ صدور آنها قبل از مرداد 1397 میباشند منقضی شده است. ولی دسته چکهایی که تاریخ صدور آنها از ابتدای شهریور 1397 میباشد تا زمان اتمام برگه های آن اعتبار دارد وقابل کار سازی هستند. و برای صدور،دریافت و انتقال چک نیاز به ثبت در سامانه صیاد را ندارند.

مطابق ماده 6 قانون جدید چک «بانکها موظفند برای ارائه دسته چک به مشتریان خود ،صرفا از طریق سامانه صیاد نزد بانک مرکزی اقدام کنند». بنابراین بر خلاف گذشته که احراز شرایط متقاضی دسته چک در دست شعب بانکها بود. اکنون این ابتکار عمل از دست شعب خارج و بانک مرکزی مستقیما بر روند صدور اجرائه چک صیادی و همچنین احراز صلاحیت متقاضیان دسته چک نظارت میکند.

دفاع در پرونده شرب خمر

ویژگیهای ظاهری چک صیادی شامل :

  • رنگ بنفش
  • شناسه صیادی چک که عددی 16 رقمی میباشد که در قسمت سمت چپ بالای چک درج شده و تمامی عملیات مربوط به چک صیاد از جمله انتقال چک در سامانه صیاد از طریق این شناسه قابل انجام میباشد.
  • عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت آن در سامانه صیاد میباشد» در پائین چک درج شده است.
  • ابعاد برگه های چک صیادی 170 در 85 میلیمتر میباشد.
  • استفاده از کاغذ واتر مولتی تن با آرم شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران،که در مقابل نور نمایان میشود.

برای مشاوره در امور مربوط به چک،چک صیاد،چک برگشتی ،دسته چک، میتوانید با مشاوران متخصص ما در موسسه آقای وکیل در ارتباط باشید.

 

چه عاملی چک صیادی را از چکهای قدیمی متمایز میکند؟

"<yoastmark

مهمترین عامل تمایز و تفاوت دسته چک صیادی از دسته چکهای قدیمی اعتبار آن میباشد. دسته چکهای قدیمی از اعتبار بالائی برخوردار نبودند. چرا که هر فردی حتی با وجود چک برگشتی در سوابق خود چنانچه با مسئول شعبه آشنائی داشت میتوانست دسته چک دریافت کند. و در نتیجه با هر مبلغی و هر تعدادی میتوانست چک بلا محل صادر کند. در صورتیکه در دسته چکهای صیاد امکان گرفتن چک بدون هیچ محدودیت وجود ندارد و فرد متقاضی باید حداقل دو سال حساب بانکی با کارکرد بالا داشته باشد و بانک نقشی در صدور چک ندارد. در صورتیکه فرد دارای چک برگشتی باشد ابتدا باید از سوابق خود رفع سوءاثر کند یعنی مبلغ بدهی را تسویه کند و بعد اقدام به دریافت چک صیادی کند. رفع توقیف خودرو به علت کشف حجاب

 

مزایای چک صیاد (صدور اجرائه چک صیادی)

با توجه به تعریفی که از چک صیاد داشتیم میتوان گفت چک صیادی نوعی چک بانکی است. که بانک مرکزی از طریق سامانه صیاد صادر میکند. و دارای مزایای زیادی نسبت به چکهای سنتی و قدیمی میباشد. در اینجا مزایان این چک را بصورت تیتر وار بیان میکنیم :

  1. شناسه صیاد یا کد 16 رقمی که روی هر برگ آن درج شده و از طریق آن میتوانیم اطلاعات حساب دارنده چک را بدانیم .
  2. اعتبار بالای صدور آن چرا که شعب بانکی در صدور آن نقشی ندارند و زیر نظر مستقیم بانک مرکزی میباشد.
  3. ویژگیهای ظاهری یکسان در چک های صیادی که تنها وجه تمایز در لوگوی بانک میباشد.
  4. امنیت بالای چک که به خاطر نوع کاغذ و آرم برجسته آن قابل جعل نمیباشد.
  5. امکان استعلام گرفتن از حساب صاحب چک و در نتیجه کاهش آمار چک برگشتی.
  6. قابلیت نقد کردن چک در تمامی بانکهای کشور بدون توجه به بانک صادر کننده .
  7. داشتن سقف مبلغی و در نتیجه جلوگیری از صدور چک با مبلغی بیشتر از توان مالی صادر کننده
  8. غیر قابل سرقت بودن به خاطر حذف صدور چک در وجه حامل و همچنین حذف چک سفید امضاودر نتیجه جلوگیری از خطراتی مانند به سرقت رفتن چک و سوءاستفاده های دیگر.

 

چگونگی دریافت دسته چک صیاد

هر شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی میتواند دسته چک صیاد دریافت کند. شرایط دریافت دسته چک صیاد برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. در تعریف کلی هر شخص، یک شخص حقیقی در نظر گرفته میشود. در شرایطی که شخص نماینده ی شرکت ،موسسه یا ارگانی باشد شخص حقوقی نامیده میشود. صدور اجرائه چک صیادی

برای دریافت مشاوره و دریافت توضیحات بیشتر شما میتوانید از طریق پادکست های حقوقی راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

شرایط دریافت دسته چک صیادی برای اشخاص حقیقی

  • حداقل مدت زمان دو سال از باز کردن حساب جاری در بانک موردنظر گذشته باشد.
  • فرد متقاضی باید دارای محل سکونت ثابت یا محل کار ثابت باشد.
  •  بدحسابی یا چک برگشتی در سابقه فرد متقاضی نباشد.
  • فرد متقاضی باید دارای یک حساب سپرده بلندمدت با حداقل موجودی 5 میلیون تومان در بانک موردنظر داشته باشد که حداقل 6ماه از زمان افتتاح آن گذشته باشد.

 

مدارک لازم برای دریافت دسته چک صیادی برای اشخاص حقیقی واجد شرایط

  • ارائه کپی از تمام صفحات شناسنامه فرد متقاضی دریافت دسته چک صیاد
  • به همراه داشتن یک قطعه عکس
  • یک نسخه کپی شده از اجاره نامه در صورتیکه فرد مستاجر باشد
  • داشتن نسخه کپی از تمامی مدارک شغلی فرد
  • ارائه کد پستی محل سکونت یا محل کار
  • به همراه داشتن یک فرد معتبر به عنوان معرف

پس از ارائه مدارک لازم ،بانک درخواست صدور دسته چک صیاد را در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت میکند و در صورتیکه متقاضی شرایط لازم را داشته باشد دسته چک صیاد برای او صادر میشود.

برای دریافت مشاوره حقوقی در اصفهان و اطلاعات بیشتر درباره صدور اجرائه چک صیادی مشاوران ما در خدمت شما عزیزان میباشند.

 

شرایط دریافت دسته چک صیاد توسط اشخاص حقوقی

"<yoastmark

  • از ابتدای فعالیت شرکت باید حداقل 10 سال گذشته باشد.
  • حداقل یک سال از افتتاح حساب جاری در بانک مورد نظر گذشته باشد.
  • در طی 10 سال گذشته بیش از دو بار محل شرکت تغییر نکرده باشد.
  • داشتن یک سپرده بلند مدت با اعتبار 50 میلیون تومان که حداقل 6 ماه از افتتاح آن گذشته باشد برای افراد حقوقی غیر دولتی

 

مدارک لازم برای دریافت دسته چک صیاد برای افراد حقوقی واجد شرایط

  • در خواست افتتاح حساب بانکی با امضای صاحبان شرکت
  • تایید امضای صاحبان  شرکت
  • اصل وکپی گواهی نامه ثبت شرکت یا شرکت نامه
  • اصل و کپی اظهارنامه ثبت شرکت یا اساسنامه
  • اصل وکپی آخرین آگهی رسمی ثبت شرکت در روزنامه رسمی
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی هیئت مدیره شرکت

 

راههای صدور اجرائه چک صیادی

در صورتیکه دارنده ی چک صیادی در تاریخ چک با عدم موجودی چک مواجه شود از چند طریق میتواند چک را به اجرا گذارد که در زیر به شرح آنها میپردازیم:

  • اجرای ثبت:سریعترین روش شکایت ازچک صیاد و سنتی اجرای چک از طریق ثبت میباشد .مزیت این روش این است که فرد شاکی نیاز به پرداخت وجه در ابتدا نمیباشد و تنها پس از وصول وجه چک 3.5 درصد آن را باید به ثبت بپردازد.اشکال این روش این است که لاشه ی چک توسط اجرای ثبت اخذ وسوراخ میشود .بنابراین دارنده ی چک دیگر نمیتواند از روشهای دیگر برای اجرای چک صیاد استفاده کند.
  • دعوای حقوقی:در این روش اگر مبلغ چک تا 20 میلیون تومان باشد از طریق شورای حل اختلاف و در غیر اینصورت از طریق دادگاه حقوقی میتوان یرای وصول وجه چک اقدام کرد.
  • دعوای کیفری:در صورتیکه چک حقوقی نشده باشد یعنی بیش از 6 ماه از تاریخ مندرج روی چک و همچنین از تاریخ برگشت چک و اخذ گواهی عدم پرداخت چک نیز بیش از 6 ماه نگذشته باشد شاکی میتواند با مراجعه به دادسرا های کیفری چک خود را به اجرا گذارد.
  • اجرای مستقیم چک :در اجرای مستقیم چک صیاد طبق ماده 23 قانون جدید چک ،دارنده چک صیاد میتواند از دادگاه صالح حقوقی ،درخواست صدور اجرائیه چک برای وصول وجه چک و همچنین دستمزد وکیل خود را نماید.در این صورت بدون نیاز به تشکیل جلسه دادرسی در صورت احراز شرایط دادگاه میتواند مستقیما اقدام به صدور اجرائیه نماید و دارنده چک بدون طی کردن مراحل بدوی دادرسی و تجدیدنظر ،با در دست داشتن اجرائیه ،مستقیما میتواند به واحد اجرا مراجعه و طلب خود را وصول کند.

شایان ذکر است در مورد چکهای قدیمی از سه روش اول برای اجرای چک استفاده میشد و روش آخر که اجرای مستقیم چک میباشد فقط مخصوص چک صیاد میباشد. نحوه شکایت از قاضی پرونده

 

احراز هویت در سامانه صیاد

برای صدور اجرائه چک صیادی ،تمامی مراحل آن که شامل ثبت چک ،دریافت و یا انتقال چک میباشد باید همگی در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت شود. پیش از همه ی این مراحل شما نیاز دارید در سامانه صیاد احراز هویت کنید. احراز هویت در سامانه صیاد از طریق مشخصات یکی از کارتهای بانکی شما انجام میشود.کارت بانکی باید حتما دارای رمز دوم باشد و رمز پویای آن فعال باشد. با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه که حتما باید به نام خودتان باشد و اطلاعات کارت بانکی احراز هویت شما ،تائید میشود.

روش دسترسی به سامانه صیاد از طریق اینترنت بانک و یابا استفاده از اپلیکیشنهای موبایلی مورد تائید سایت شاپرک مانند ساد24 میباشد.

شما میتوانید پرونده های خود و جواب سوالات خود را با خیال راحت به ما ( وکیل در اصفهان ) بسپارید.

 

استعلام چک صیاد (صدور اجرائه چک صیادی)

یکی از مزیتهای چک صیاد نسبت به چکهای قدیمی قابلیت استعلام آن میباشد که این عمل باعث اعتبار بالای آن شده است .با وارد کردن کد شناسه ی 16 رقمی چک ،میتوان اعتبار حساب صادرکننده ی چک را سنجید و در صورتیکه فرد دارای چک برگشتی باشد از قبول چک خودداری کرد.از سه طریق میتوان برای استعلام چک صیاد اقدام نمود که عبارتند از:

  1. از طریق پیامک یعنی ارسال شناسه 16 رقمی به سرشماره701701
  2. از طریق سامانه بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir
  3. از طریق اینترنت بانک و برنامه های موبایلی

شرایط قانونی فرزند خواندگی |

نکات حقوقی خرید خودرو |

جمع بندی نکات مهم در مورد چک صیاد

با توجه به نکاتی که در مورد چک صیاد بیان کردیم میتوان گفت دسته چکهای صیاد که امروزه جایگزین دسته چکهای قدیمی شده اند به مراتب از لحاظ اعتبار و امنیت بهتر از نوع قدیمی آن میباشد. تمامی مراحل کار با چک صیاد نیاز به ثبت در سامانه صیاد میباشد که زیر نظر مستقیم بانک مرکزی میباشد بنابراین بسیاری از مسائل حقوقی و قضائی که قبلا در رابطه با جرائم چک وجود داشت امروزه برطرف شده است .مراحل ثبت ،صدور وانتقال و تائید چک حتما باید در سامانه صیاد صورت گیرد.

امکان پشت نویسی در چک صیاد وجود ندارد. ک صیاد در وجه حامل صادر نمیشود و حتما باید مشخصات دارنده چک در سامانه صیاد ثبت شده باشد.همچنین چک سفید امضا در چک صیاد وجود ندارد و این عوامل امکان سوءاستفاده کردن از چک را منتفی میکند .چک صیاد را نمیتوان بدون تاریخ صادر کرد و اطلاعات مربوط به تاریخ چک باید به صورت دقیق وارد شده باشد.

موسسه آقای وکیل آماده پاسخگوئی به سوالات شما در زمینه مسائل حقوقی چک ،دسته چک صیادی ، چک برگشتی ، قوانین چک و …. میباشد.

 

تخلیه ملک | دعاوی خلع ید | دعاوی سرقت | دعاوی الزام به تنظیم سند | اعتبار اسنادی | تصادف جرحی | ابطال قرار داد بانکی | طلاق توافقی | تبلیغ علیه نظام |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *