دسته‌بندی نشده

دعاوی خلع ید

دعاوی خلع ید

دعاوی خلع ید چیست؟

دعاوی خلع ید

دعاوی خلع ید

1.دعاوی خلع ید : ابتدا باید بگوییم که با توجه به وسعت و پیچیدگی مسائل ملکی، قوانین این حوزه در سه دسته ی کلی تقسیم بندی می شوند.۱.ملکی حقوقی ۲. ملکی کیفری ۳. ملکی ثبتی

دعوی خلع ید در دسته ی اول یعنی در حوزه ی ملکی حقوقی قرار دارد که به توضیح مختصری در رابطه با این حوزه می پردازیم. به طور کلی این دسته از دعاوی ملکی بیشترین پرونده ها را دادگاه ها به خود اختصاص داده اند که قانون برای تمامی مشکلات احتمالی این دسته پیش بینی لازم را انجام داده است. برخی از مهم ترین دعاوی ملکی حقوقی عبارتند از:

  • دعوی الزام به تحویل ملک
  • دعوی رفع تصرف عدوانی
  • دعوی الزام تنظیم سند رسمی برای املاک
  • دعوای خلع ید
  • دعاوی الزام به پایان کار
  • دعوی فسخ قرار داد

 

تصرف ملک به صورت غیرقانونی

ما در این مقاله به دعوی خلع ید می پردازیم. این دعوی زمانی ‌که شخصی به طور غیرقانونی ملک فرد دیگری را تصرف کند و به اشغال در می اورد و مالک بخواهد ملک خود را از تصرف ان فرد دربیاورد این دعوی شکل می گیرد. مالک می‌تواند با ارائه دادخواست خلع ید به مرجع قضائی درخواست اخراج متصرف از ملک خود را خواستار شود.  توجه کنید که در دعوی خلع ید حتماً باید مدعی مالکیت دارای سند ثبتی رسمی و قانونی باشد در غیر این صورت و با داشتن هرگونه قرارداد غیر رسمی نمی تواند ادعای خود را در دعوی خلع ید اثبات نماید. رفع توقیف خودرو به علت کشف حجاب

اگر در این صورت فرد تصاحب کننده ملک بتواند به دادگاه مالکیت خود را اثبات کند که در این صورت می‌توان از استشهاد نامه و یا دیگر قراردادهای غیر رسمی استفاده کند، می تواند رای دادگاه را به نفع خود اخذ کند، دقت کنید که در صورت عدم وجود هرگونه سند ثبتی در دست مالک و یا مدعی ، فرد تصاحب کننده به راحتی می تواند مالکیت خود را حتی با یک استشهاد نامه ثابت کند.

اقای وکیل آماده ارائه انواع خدمات حقوقی و کیفری ، برای دریافت مشاوره و رزرو نوبت با ما در ارتباط باشید

 

وکیل ملکی در دعاوی خلع ید

از نکات قابل توجه و حائز اهمیت این است که بحث دعاوی خلع ید بسیار پیچیده و سخت می‌باشد که مراحل ان بسیار و سخت می باشد که برای انجام این گونه دعاوی بهتر است از یک وکیل ملکی خبره و حاذق استفاده کنید. که سابقه ی انجام چنین پرونده هایی را داشته است و موفق به اخذ رای دادگاه شده است. وکیل ملکی متخصص در زمینه ی پرونده های خلع ید با توجه به سوابق کاری و موفق خود می‌تواند در پیشبرد پرونده ی شما بسیار موثر باشد.

همان‌طور که به آن اشاره شد خلع ید یکی از دعاوی حقوقی بر سر مالکیت یک ملک است. دعاوی حقوقی غالبا زمانبر بوده و اشراف داشتن و آگاهی از قوانین در تسریع ارائه دادخواست و پیگیری روال دادرسی بسیار مهم است.

 

 دعوی خلع ید چقدر زمان می برد؟

به طور کلی زمان مشخصی برای رسیدگی به پرونده‌های حقوقی اعم از خلع ید نمی‌توان مشخص کرد. زیرا تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد، مدت زمان هر پرونده با توجه به  تراکم کار شعبه‌ها و تعیین نوبت برای رسیدگی همه ‌چیز بستگی به تعیین زمان رسیدگی از سوی شعبه و جریان رسیدگی به پرونده و صدور رای در شعبه دارد. این زمان ممکن است از یک ماه تا 5 ماه متغیر باشد.

برای دریافت مشاوره و دریافت توضیحات بیشتر شما میتوانید از طریق پادکست های حقوقی راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

هزینه یه دعوی مالکیت چقدر است؟

دادرسی دعوای خلع ید به صورت مالی محاسبه شده و مطابق قانون برابر ارزش منطقه‌ای ملک و طبق کتابچه ارزش منطقه‌ای که هر سال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ادارات تابعه امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌شود، هزینه دادرسی محاسبه می‌شود. حق الوکاله ی وکیل ملکی در دعوی خلع ید نیز مانند حق الوکاله در سایر حوزه ها ، توافقی و ما بین وکیل و موکل می باشد. اما اگر در وکالت نامه بر سر حق الزحمه ی وکیل توافق نشود. باید طبق تعرفه ی حق الوکاله ی وکلا در زمینه ی املاک که از سوی قوه قضائیه مصوب می شود.پرداخت شود. چنانچه فردی قصد اقدام به دعوای خلع ید علیه فردی را دارد، باید با به همراه داشتن کلیه‌ مدارک و اسناد اثبات کننده ادعای مالکیت خود، به دادگاه حقوقی محل وقوع مال مراجعه نموده و با پرداخت هزینه دادرسی معادل دعاوی مالی، اقدام به ثبت دادخواست نمایید.

 

 دادخواست دعوی خلع ید ملک موروثی

دادخواست خلع ید در برخی موارد میان وراث در خصوص ماترک صورت می‌گیرد. در خصوص املاک موروثی هر یک از وراث حتی اگر سند مالکیت هنوز به نام متوفی باشد. به‌تنهایی می‌توانند به طرفیت متصرف اقدام به طرح دعوای خلع ید نمایند.

 

برای دعوی مالکیت باید به کجا مراجعه کنیم؟

برای طرح دادخواست خلع ید علاوه بر شعبات دادگاه حقوقی می‌توان با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و پرداخت هزینه دادرسی و هزینه‌های مربوط به سامانه ابلاغ  نسبت به ثبت دادخواست اقدام نمود. بعد از بررسی پرونده و بررسی اسناد مربوط به مالکیت مدعی، دادگاه اقدام به صدور حکم قطعی و ابلاغ آن به خواهان می‌کند. مدعی با در دست داشتن حکم اخذ کرده به اجرای احکام مراجعه کرده و درخواست اجرای آن را از بخش اجرای احکام مدنی می‌کند. پس از صدور اجراییه از سوی اجرای احکام، مأمور اجرا  اقدام به عملیات اجرایی و باز پس گیری ملک تصرف شده می‌کند.

شرایط قانونی فرزند خواندگی |

نکات حقوقی خرید خودرو |

 

مزایای اخذ وکیل در پرونده های مالکیت

پرونده دادخواست خلع ید همانند سایر پرونده های کیفری دارای پیچیدگی‌هایی است. که بهتر است برای  تسریع در رسیدگی به این پرونده وکیل خبره در این خصوص پرونده‌ها گرفته شود. از جمله مزایای اخذ وکیل در پرونده‌های خلع ید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با شناخت وکیل به قوانین مرتبط ، زمان طرح دعوی کاهش پیدا می‌کند.
  • در صورت اخذ وکیل دیگر نیازی به حضور مالک هنگام اجرای حکم خلع ید نیست.
  • عدم نیاز به اخذ دستور تخلیه از شورای حل اختلاف توسط مالک
  • وکیل می‌تواند پس از محکومیت متصرف اموال او را جهت اخذ ضرر و زیان توقیف نماید.
  • شرکای ملکی می‌توانند یک نفر را به عنوان وکیل برای دادخواست خلع ید به دادگاه معرفی نمایند.

 

دیگر خدمات ما : بهترین وکیل پایه یک در اصفهان | مشاوره تخصصی حقوقی در اصفهان | اعتبار اسنادی | تخلیه ملک | دعاوی سرقت | دعاوی الزام به تنظیم سند | ابطال قرارداد بانکی | طلاق توافقی | چک صیادی | تبلیغ علیه نظام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *