قوانین حقوقی

نکات حقوقی خرید خودرو

نکات حقوقی خرید خودرو

نکات حقوقی خرید خودرو

نکات حقوقی خرید خودرو | خرید و فروش خودرو فرآیندی است که تقریبا همه ی افراد در طول عمر خود یک یا چند بار درگیر ان میشوند. بنابراین آشنائی با نکات مهم حقوقی خرید و فروش خودرو برای همگان لازم است تا در این پروسه دچار ضرر و زیان نشوند و تا حد امکان بتوانند یک معامله کم ریسک داشته باشند. اینکه شما بخواهید یک خودروی صفر بخرید یا خودروی دست دوم در بعضی از مراحل خرید تفاوتهایی دارد که در این مقاله به آنها میپردازیم.

شما میتوانید سوالات حقوقی خود را در زمینه خرید خودرو با بهترین وکیل در اصفهان در میان بگذارید.

نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم

یکی از تفاوتهای مهمی که خرید خودرو نو با دست دوم دارد مرحله کارشناسی فنی خودرو است که در مورد خودروی نو این مرحله لزومی ندارد ولی برای خرید خودروی دست دوم حتما باید خودرو از لحاظ فنی کارشناسی شود. برای خرید خودرو نو از نمایشگاه نیازی به کارشناسی ندارید ولی بهتر است قبل از خرید یک دور با ماشین بزنید و اگر مشکلی را احساس کردید حتما پیگیری کنید.

در حالت کلی خرید خودرو دارای چند مرحله است که به ترتیب عبارتند از:

  1. کارشناسی فنی
  2. تنظیم قولنامه
  3. تعویض پلاک
  4. ثبت سند

کارشناسی فنی خودرو

کارشناسی فنی خودرو اولین مرحله و مهم ترین آن برای خرید خودرو دست دوم میباشد. به هیچ وجه بدون کارشناسی فنی خودروی دست دوم را نخرید. در بسیاری از اوقات خودروهای تصادفی که تعمیر و بازسازی شده اند فقط با کارشناسی فنی میتوان به مشکلات و معایب آن پی برد. پس حتما با یک کارشناس خودرو را معاینه و بازدید کنید.

در حال حاضر مراکز زیادی وجود دارند که کارشناسی خودرو انجام میدهند. پس از کارشناسی دقیق تمام موارد بر روی برگه ای نوشته میشود و به شما تحویل میدهند. البته این کار هزینه ای دارد که شما باید پرداخت کنید. مواردی که در کارشناسی فنی انجام میگیرد عبارتند از:

  1. تست سلامت موتور
  2. سلامت زیر و بند خودرو
  3. بررسی برق خودرو
  4. تست رنگ و بدنه
  5. تست سلامت لاستیک ها
  6. تست چراغ و نور
  7. بررسی سلامت کیلومتر شمار
  8. تست آپشن ها و تطبیق آن با کارت خودرو و سند

تنظیم قولنامه خودرو

نکات حقوقی خرید خودرو

قولنامه یا مبایعه نامه برگه ایست که طرفین یعنی خریدار و فروشنده باید ان را امضا کنند. در قولنامه تمامی مشخصات خریدار و فروشنده قید میشود. بهتر است هر دو طرف معامله خودشان برای تنظیم قولنامه حضور داشته باشند ولی اگر به هر دلیلی یکی از طرفین نتوانستند حضور پیدا کنند فقط با وکالت رسمی به شخص دیگر میتوانند در تنظیم قولنامه شرکت کنند. بهتر است قولنامه را در بنگاه و یا در دفتر خانه های رسمی بنویسید تا افراد دیگر نیز آن را امضا کنند. کلاه برداری با ارز های دیجیتال

البته در حال حاضر دو طرف معامله روزی را برای رفتن به مراکز تعویض پلاک تعیین میکنند که در انجا تمامی مراحل انتقال سند انجام میگیرد.  مواردی که در قولنامه ذکر میشود عبارتند از:

  1. مشخصات کامل خودرو و متعلقات آن
  2. مشخصات کامل خریدار و فروشنده
  3. قیمت تمام شده و شیوه پرداخت ان
  4. زمان و مکان تحویل خودرو
  5. مبلغ بیعانه
  6. شرایط فسخ معامله و میزان خسارت
  7. نوع بیمه خودرو و زمان تمدید آن
  8. مشخص کردن بدهی های خودرو و مقدار خلافی آن که فروشنده باید تسویه کند.

تعویض پلاک ( نکات حقوقی خرید خودرو )

یکی دیگر از مراحل خرید خودرو تعویض پلاک خودرو است. امروزه در مرکز تعویض پلاک تمامی کارها انجام میگیرد و نیازی به مراجعه به دفترخانه نیست. در بعضی مواقع فروشنده با وکالت دادن به خریدار کارهای مربوط به تعویض پلاک را انجام میدهد. هزینه وکالتنامه بر عهده ی فروشنده میباشد.

مدارک لازم برای تعویض پلاک عبارتند از:

  1. اصل کارت ماشین
  2. سند مالکیت
  3. کارت ملی و شناسنامه فروشنده یا وکیل قانونی او
  4. برگه عدم خلافی و تسویه عوارض شهرداری
  5. بیمه نامه شخص ثالث معتبر
  6. کارت معاینه فنی و اصل فیش پرداخت بهای پلاک
  7. مدارک احراز سکونت خریدار مانند سند خانه یا اجاره نامه

با ارائه این مدارک فک پلاک انجام میگیرد و پلاک جدید برای خریدار نصب میشود. حتما فک پلاک باید صورت گیرد. اگر فروشنده خودرو را با پلاک قبلی به خریدار واگذار کند هر گونه خلافی که خریدار انجام میدهد به نام فروشنده ثبت خواهد شد.

به هیج وجه قبل از فک پلاک اقدامی در جهت ثبت سند و دریافت برگ سبز انجام ندهید. پلاک قدیمی باید به مرکز تعویض پلاک تحویل داده شود. هزینه ارسال کارت جدید خودرو بر عهده خریدار است. توقیف خودرو به دلیل کشف حجاب

ثبت و دریافت سند

نکات حقوقی خرید خودرو | در گذشته بعد از مرحله ی تعویض پلاک خریدار و فروشنده باید به دفترخانه مراجعه میکردند و ثبت سند را انجام میدادند. اما در حال حاضر دیگر نیازی به مراجعه به دفتر خانه نیست . در همان مرکز تعویض پلاک برگ سبزی که به خریدار میدهند همان حکم سند را دارد. هزینه تعویض پلاک همان هزینه سند خودرو است.

هنگامی که خودروی صفر خریداری میکنید سند و کارت سوخت خودرو برای خریدار ارسال میشود. اگر ارسال مدارک به تعویق بیفتد میتوانید به روش های مختلفی پیگیر ارسال مدارک شوید. یکی از این روشها روش اینترنتی پیامکی است که با کد دستوری USSD انجام میگیرد.

در مورد نکات حقوقی خرید خودرو اگر سوالی دارید میتوانید با آقای وکیل در تماس باشید.

نکات مهم حقوقی خرید خورو

در اینجا لازم است بعصی از نکات مهم در جریان خرید خودرو را برشماریم.

  • بررسی اصالت و اعتبار اسناد خودرو :

هر چند در جریان انتقال سند تمامی مدارک فروشنده و خریدار بررسی میشود ولی بهتر است خودتان نیز قبل از هر کاری یک بار اسناد مالکیت خودرو را بررسی کنید.

  • دقت در نوشتن قولنامه :

شماره شاسی و شماره موتور و شماره پلاک حتما باید در قولنامه ذکر شود و با شماره های کارت ماشین و برگ سبز خودرو مطابقت داشته باشد. در بعضی مواقع پیش آمده که افراد متقلب مشخصات یک خودروی معیوب را در قولنامه ذکر میکنند.

  • وکالتی خریدن خودرو :

سعی کنید حتی الامکان وکالتی خودرو نخرید زیرا وکالت به راحتی با فوت طرف مقابل منقضی میشود و شما برای اثبات معامله به درد سر می افتید.

  • ممنوع المعامله بودن فروشنده :

بهتر است قبل از خرید خودرو از ممنوع المعامله بودن فروشنده آگاه شوید. در بعضی مواقع فروشنده برای تعویض پلاک وکالت به خریدار میدهد. در صورت ممنوع المعامله بودن فروشنده وکالت او وجهه ی قانونی ندارد.

  • پرداخت پول :

مهمترین قسمت هر معامله قسمت مالی آن معامله است. توصیه میشود بدون در دست واشتن قولنامه هیچ پولی به فروشنده پرداخت نکنید. حتی اگر شما از فروشنده وکالت داشته باشید و پولی پرداخت کرده باشید فروشنده میتواند منکر شود مگر اینکه در قولنامه ذکر کنید.در جریان خرید و فروش خودرو به هیچ شخص ثالثی پول ندهید. تمام پرداختهای شما باید بین خریدار و فروشنده باشد.

  • محل تنظیم قولنامه :

بهتر است در محل تعویض پلاک قولنامه را تنظیم کنید. قبل از آن بهتر است هیچ مبلغی بین طرفین رد و بدل نشود چرا که قبل از تعویض پلاک در صورت منصرف شدن یکی از طرفین امکان برخی سوءاستفاده ها وجود دارد.

  • تشخیص رنگ خودرو :

برای تشخیص رنگ کمک گرفتن از نقاشان حرفه ای خودرو بسیار مفید است هر چند مراجعه به مراکز کارشناسی رنگ با استفاده از دستگاه ریسک کمتری دارد.

نکات حقوقی مهم خرید خودرو در بحث تعویض پلاک

یکی از مسائل مهم در زمان خرید خودرو بحث تعویض پلاک میباشد که به دلیل اهمیت آن در اینجا به نکات حقوقی مهم آن اشاره میکنیم.

  1. با توجه به قانون جدید عدم نیاز به تنظیم سند خودرو در دفتر خانه های رسمی ، در حال حاضر پرداخت بدهی های مربوط به مالیات و عوارض خودرو باید قبل از گرفتن نوبت از سامانه تعویض پلاک و مراجعه به مراکز تعویض پلاک انجام گیرد.
  2. برای تعویض پلاک فروشنده و خریدار هر دو باید در مرکز تعویض پلاک در تاریخ مقرر حضور داشته باشند. در بعضی مواقع فروشنده اقدام به اعطای وکالت به خریدار مینماید که گاها باعث مشکلاتی میشود.
  3. اگر پلاک خودرو به علت شکایت کیفری یا تخلفات رانندگی و یا شکایت پلیس امنیت اخلاقی توقیف باشد امکان تعویض پلاک وجود ندارد. بنابراین بهتر است قبل از رفتن به مرکز تعویض پلاک ، استعلام خلافی خودرو انجام گیرد.
  4. اگر خریدار از فروشنده وکالت داشته باشد و در فاصله ی اعطای وکالت و تعویض پلاک فروشنده فوت کند. وکالت نامه باطل میشود و خریدار تا مدتها به دلیل مشکلات مربوط به انحصار وراثت امکان تعویض پلاک ندارد.
  5. یکی دیگر از مشکلات حقوقی خرید خودرو در بحث تعویض پلاک ، امتناع خریدار از تعویض پلاک است. در این حالت با اینکه فروشنده وکالت به خریدار داده است اگر خریدار تعویض پلاک نکند همچنان پلاک به نام فروشنده است و بنابراین اگر تخلف و جرمی توسط خریدار انجام گیرد به نام فروشنده ثبت میگردد.

نکته حقوقی در بحث تنظیم سند خودرو

نکات حقوقی خرید خودرو

نکات حقوقی خرید خودرو

به تازگی تحولاتی در رابطه با بحث تنظیم سند خودرو و اعتبار برگ سبز خودرو به وجود آمده است. سوالی که در اینجا مطرح است اینست که آیا برای تنظیم سند خودرو حتما باید به دفترخانه های رسمی ثبت اسناد مراجعه کرد یا خیر؟

در جواب این سوال باید گفت خیر. هم اکنون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی جهت خرید خودرو الزامی نیست و برگ سبز خودرو همان سند رسمی خودرو میباشد. در سال 99 بندهای 2 و 3 بخش نامه ی ریاست سازمان ثبت اسناد دال بر ضروری بودن تنظیم سند خودرو در دفترخانه های رسمی ابطال گردید و در حال حاضر برگ سبز خودرو حکم سند خودرو را دارد.

چند نکته حقوقی  دیگر در خرید و فروش خودرو

  • کارت سوخت داده شده به شما باید با کارت سوخت خودرو مطابقت داشته باشد.
  • تهیه دو برگ از قولنامه برای طرفین معامله الزامی است. یکی از برگ ها باید پیش فروشنده باشد و یکی دیگر دست خریدار باشد. در اینصورت عدم پایبندی یکی از طرفین به مفاد قولنامه برای طرف دیگر به علت در دست داشتن قولنامه مشکل ساز نیست.
  • در صورتیکه خودروی اقساطی میخرید دقت کنید که برگه های تسویه حساب را از فروشنده بگیرید و تکلیف مابقی قسطهای پرداخت نشده را در قولنامه ذکر کنید.
  • در صورتیکه قصد خودروی اقساطی دارید حتما سابقه بانکی خریدار را بررسی کنید.
  • در موقع خرید خودرو کمترین بیعانه را پرداخت کنید تا در صورت فسخ معامله ، ضرر و زیان کمتری متحمل شوید.
  • تا زمانی که سند به نام شما زده نشده از پرداخت کل مبلغ خودداری کنید.
  • تا حد امکان سعی کنید پرداختها به صورت چک تضمینی باشد تا در صورت منکر شدن فروشنده به دریافت پول ، ابزاری برای اثبات آن داشته باشید.

نکات حقوقی خرید و فروش خودرو در نمایشگاه

نکات حقوقی خرید خودرو

نکات حقوقی خرید خودرو

یکی از جاهائی که معامله خودرو در ان صورت میگیرد نمایشگاههای خودرو یا بنگاهها میباشند. معامله در نمایشگاههائی که دارای مجوز رسمی میباشند احتمال سوءاستفاده های احتمالی را کاهش میدهد. نمایشگاه داران گاهی به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل میکنند و گاهی نیز خود در قامت فروشنده یا خریدار ظاهر میشوند. خرید و فروش خودرو در نمایشگاه نیز مانند هر معامله دیگر قوانین خاص خودش را دارد. در اینجا به چند نکته حقوقی خرید و فروش اتومبیا در نمایشگاه میپردازیم. شرایط قانونی فرزند خواندگی

  • پرداخت نیم درصد از بهای معامله توسط هر یک از طرفین به عنوان کمسیون به نمایشگاه دار
  • مراجعه به نمایشگاههای معتبر دارای مجوز رسمی
  • دریافت رسید امانی بودن خودرو تا تاریخ مقرر توسط فروشنده
  • تنظیم و امضای قولنامه در سه نسخه برای خریدار ، فروشنده و نمایشگاه دار
  • انجام کارشناسی فنی خودرو
  • در صورت فسخ معامله ، کمسیون بنگاه دار توسط کسی که معامله را فسخ کرده پرداخت میشود
  • در صورت فسخ معامله به دلیل ممنوع المعامله بودن یکی از طرفین توسط مراجع قانونی ، کمسیون بنگاه دار توسط مراجع قانونی پرداخت میشود

نکات حقوقی پلاک گذاری خودرو صفر

پلاک گذاری خودرو صفر تفاوتهائی با خودرو کارکرده دارد که در اینجا بیان میکنیم. وقتی شما خودرو صفر از یکی از شرکتهای خودرو سازی مانند سایپا یا ایران خودرو خرید میکنید خودروی شما باید پلاک گذاری شود. برای خودرو های کارکرده این عمل در مرکز تعویض پلاک صورت میگیرد. خریدار و فروشنده یا وکیل قانونی به همراه مدارک شناسائی خود و مدارک ماشین مانند برگ سبز ، بیمه نامه ، مدارک احراز محل سکونت و گواهی تسویه تخلفات رانندگی و ….به مرکز تعویض پلاک مراجعه میکنند. در آنجا پلاک قبلی فک شده و پلاک جدید برای خریدار نصب میشود.

اما برای خودروی صفر این قضیه کمی تفاوت دارد. در گذشته پلاک گذاری خودروی صفر هم در مرکز تعویض پلاک انجام میشد ولی در حال حاضر خود شرکتهای خودروسازی عمل پلاک گذاری را انجام میدهند و برای این کار مدارک احراز محل سکونت خریدار الزامی است. شرایط احراز محل سکونت به گونه ایست که ساکنان هر شهر بتوانند پلاک مربوط به شهر خود را دریافت کنند.

بسیاری از افراد هستند که ساکن شهرستان هستند ولی تمایل به پلاک تهران دارند. با مدارک احراز محل سکونت افراد هر شخصی پلاک شهر خود را دریافت میکند.

کلام آخر

در این مقاله به تمام نکات کلیدی و حقوقی خرید خودرو پرداختیم. به چند نکته در این مقاله اشاره نشد که در اینجا به انها میپردازیم.

یکی از نکاتی که به عنوان خریدار خودرو باید در نظر بگیرید این است که حتی الامکان در روز خودرو معامله کنید. بسیاری از معایب ماشین در شب و در زیر نور چراغ مشخص نمیشود و از نظر خریدار پنهان میماند بنابراین روز بهترین زمان برای خرید خودرو دست دوم است.

دقت کنید پلاک خودرو جدید باشد و از نوع پلاک قدیمی نباشد.

یک سری وسایل جانبی مانند جک و آچار چرخ و زاپاس نیز مربوط به خودرو هستند و در زمان فروش باید به خریدار تحویل داده شود. البته تمام این موارد باید در قولنامه ذکر شود که مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

در آخر تاکید میکنیم که اگر در زمینه ی مسائل حقوقی خرید و فروش خودرو اطلاعی ندارید حتما با یک مشاور حقوقی خبره در اصفهان مشورت کنید و سپس اقدام به معامله خودرو کنید.

دیگر خدمات ما : اعتبار اسنادی | دعاوی خلع ید | تصادف جرحی | دعاوی سرقت | دعاوی الزام به تنظیم سند | ابطال قرارداد بانکی | طلاق توافقی | چک صیادی | تبلیغ علیه نظام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *